مطالعه طرح توجیهی پیش نیاز راه اندازی کسب و کار

چرا راه اندازی رستوران نیاز به مطالعه امکان‌سنجی (طرح توجیهی) دارد؟

چهار مرحله ضروری برای انجام و ارائه یک مطالعه امکان‌سنجی

  • 8 مرداد 1398
  • 4924
چرا راه اندازی رستوران نیاز به مطالعه امکان‌سنجی (طرح توجیهی) دارد؟

طرح توجیهی (مطالعه امکان‌سنجی) باید به منظور تعیین میزان موفقیت بالقوه رستوران و به حداقل رساندن خطرات مربوط به کسب و کار انجام شود.

مطالعه امکان‌سنجی یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت شما در هرکسب و کاری است، اما این فرآیندی است که بسیاری از رستوران داران جدید به سادگی از آن عبور می‌کنند، که این امر منجر به اتلاف زمان و از دست رفتن سریع سرمایه می‌شود

ایده‌ای برای راه‌اندازی یک رستوران یا کافی شاپ جدید دارید؟ آیا میدانید که پایداری آن دراز مدت خواهد بود یا در 12 تا 18 ماه آینده با شکست مواجه خواهد شد؟ آیا این رستورانی است که آرزو داشتید یا رستورانی است که مورد نیاز بازار است؟


مطالعه امکان‌سنجی یا طرح توجیهی  یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت شما در هرکسب و کاری است، اما این فرآیندی است که بسیاری از رستوران داران جدید به سادگی از آن عبور می‌کنند، که این امر منجر به اتلاف زمان و از دست رفتن سریع سرمایه می‌شود. طرح توجیهی (مطالعه امکان‌سنجی) باید به منظور تعیین میزان موفقیت بالقوه رستوران و به حداقل رساندن خطرات مربوط به کسب و کار انجام شود.

 


در اینجا چهار مرحله ضروری برای انجام و ارائه یک مطالعه امکان‌سنجی موفق عنوان میشود.

 


مرحله اول: تجزیه و تحلیل اولیه مطالعه امکان سنجی (Feasibility Study)رستوران


رستوران پیشنهادی خود را از لحاظ سبک سرویس، بازار هدف، اندازه مورد نیاز محل و سبک غذا و نوشیدنی مشخص کنید. برای این موارد تا زمان روشن شدن موضوعات به شکل روشن، وقت صرف کنید!


سپس، مشخص کنید، آیا قرار است رستوران جدید شما شکافی را در بخشی که در بازار کمتر مورد توجه قرار گرفته را پر ‌کند؟ (به طور خاص به گروه‌های سنی، گروه‌های درآمدی، و جمعیت‌های چند فرهنگی نگاه کنید). فهرستی از تمامی جزییات ممکن تهیه کنید.


آیا رستوران جدید شما با تنوع غذایی و نوشیدنی‌ مشابه در بازار موردنظر شما، با موفقیت رقابت خواهد کرد؟ آیا فضای کافی برای ورود شما به این عرصه رقابتی وجود دارد؟ مفهوم جدیدی که شما قرار است خلق کنید، چه مزایایی برای متمایز شدن دارد؟ گهگاهی این کاوش را برای بررسی کیفیت غذا و نوشیدنی مورد نظر، ظرفیت فضایی، نیازهای مکانی، بیانیه ارزش، ساختار قیمت‌گذاری و ... استفاده کنید.
اگر بازار شما رقبای مستقیمی ندارد، ابتدا از خودتان بپرسید: چرا؟
بعد ببینید کسب و کار شما با چه چالش‌ها و یا تهدیدات جدی روبرو خواهد شد؟ بازار کار چگونه است؟ به عنوان مثال، سرآشپزها، مدیران و متصدیان متخصص کافی وجود دارند؟ آیا موقعیت مکانی شما چالش‌هایی از نظر مدیریت زنجیره تامین یا حمل و نقل و ارسال مواد غذایی و آشامیدنی دارد؟ آیا به منبع توزیع محصولات کشاورزی نزدیک هستید؟
اگر فکر می‌کنید ایده اولیه شما شانس موفقیت دارد، به مرحله بعدی فرآیند بروید.

 

طرح توجیهی رستوران

 

مرحله دوم: بررسی بازاردر امکان سنجی رستوران


تجزیه و تحلیل خوب بازار، کلید موفقیت شما است. روندهای جمعیتی بازار، سبک‌های زندگی، ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، مشخصات جامعه هدف، عوامل فرهنگی، الگوهای ترافیک، پروژه‌های سرمایه‌گذاری توسعه محلی و سطوح درآمد در شهر هدف خود را جمع‌آوری کرده و تجزیه و تحلیل کنید.
سپس، سفارشات غذا و نوشیدنی را در جامعه خود، تجزیه و تحلیل کنید. آنها را بر اساس مکان و سبک مفهومی دسته‌بندی کنید. در ذهن خود فروشگاههای زنجیره‌ای مواد غذایی با کیفیتی که در حال حاضر مواد اولیه با قیمت مناسب را ارائه می‌دهند، در نظر داشته باشید.


تجزیه و تحلیل SWOT (قدرت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدات) را برای تجزیه و تحلیل قیمت‌گذاری‌ها، گزینه‌های منو، موقعیت، سرویس میز و صندلی، تبلیغات، سطح خدمات، مشتری ها، و چگونگی تعامل هر رقیب کلیدی با جامعه، تکمیل کنید.


در نهایت، وارد بازار (به صورت فیزیکی و یا آنلاین) شوید و مشتریان واقعی را مورد بررسی قرار دهید. از آنها مجموعه‌ای از سوالات مهم خود را بپرسید. این پاسخ‌ها را برای بررسی و تجزیه و تحلیل مستندسازی کنید تا مشخص شود، آیا بازار هدف به اندازه کافی بزرگ است و فرصت رشد دارد یا خیر.

 

مرحله سوم: بررسی‌های مالی در امکان سنجی رستوران


این مرحله، به دلایل آشکار یک گام مهم است. اما چگونه می‌توانید هزینه‌ها و درآمدهای ماهیانه رستوران پیشنهادی خودتان را برآورد کنید؟ با تحقیق، تجزیه و تحلیل، درصد سهم در صنعت مورد نظر و گزارشات دقیق از منابع آماری موثق، می‌توانید میانگین‌ها و پیش‌بینی‌های خود را برای مفهوم و سبک خدماتی خودتان تعیین کنید.


با این گام، می‌توانید هزینه‌های کسب و کار پیش‌بینی شده (محدودیت‌های بودجه)، نیازهای کارکنان، دستمزد‌ و حقوق، هزینه‌های غذا و آشامیدنی، هزینه‌های اجاره ماهانه، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات و غیره را پیش بینی و مشخص کنید.


برای تعیین درآمد بالقوه، می‌توانید ساعات کار، ظرفیت صندلی یا ظرفیت بیرون‌بری و درآمد هر یک را پیش‌بینی کنید که بازتاب‌دهنده اندازه بازار است. از این داده‌ها برای تکمیل تحلیل RevPASH
–Revenue Per Available Seat Hour - (درآمد به ازای صندلی موجود در هر ساعت) وکسب دید واقع‌بینانه به تعداد مشتریانی که می‌توانید در هر ساعت، روز، هفته و ماه خدمت‌رسانی کنید، استفاده کنید.


برای تکمیل این مرحله، اطلاعات زیادی وجود دارند که باید بررسی کنید، بنابراین ممکن است در این برهه بخواهید مشاور با تجربه و متخصصی را استخدام کنید که صنعت و یا بازار داخلی را به خوبی می‌شناسد. نقطه سر به سر پیش بینی شده کسب و کار خود را پیدا کنید . اگر دیدید تقاضای کافی در فضای بازار شما وجود دارد، می‌توانید از این فعالیت انتظار سوددهی داشته باشید.

 


مرحله چهارم: مرور مطالعه امکان سنجی


کل مطالعه خود تا این لحظه را، مجددا بررسی کنید. مطمئن شوید که با نمودارها، چارتها، و با داده‌های واقعی زیادی سازمان یافته شده باشد. آیا داده‌ها انتظارات واقعی را نشان می‌دهند؟ خطرات، زمان و پیش‌بینی‌های کلی خودتان را تجزیه و تحلیل کنید.


به احساس درونی خود گوش کنید و اطمینان حاصل کنید که تصمیم بعدی شما حساب شده باشد. هر چه داده‌های بیشتری جمع‌آوری کنید، به همان اندازه تصمیم‌گیری ساده‌تر خواهد بود. آیا آماده پذیرش تعهد هستید؟ اگر خیر، همین الان این ایده را کنار بگذارید.
اگر بله، بسیار عالی ... گام بعدی این است که این اطلاعات را مدنظر قرار داده و آنها را در برنامه‌های عملی خود پیاده‌سازی کنید!

 

 طرح توجیهی گردشگری


نحوه اجرای مطالعه امکان‌سنجی برای رستوران جدید


کارآفرینانی که رستوران‌های جدیدی را راه اندازی می‌کنند ممکن است اندازه بازار را در منطقه خود بیش از اندازه در نظر گرفته و به رقابت سختی که با رستوران‌های قدیمی با مشتریان وفادار مواجهه خواهند شد، توجه نکنند. انجام یک مطالعه امکان‌سنجی قبل از سرمایه‌گذاری و پیش از افتتاح یک رستوران می‌تواند به کارآفرین کمک کند که تصمیمات آگاهانه‌تری برای بالابردن شانس موفقیت بیشتر در این سرمایه‌گذاری داشته باشد.

 

طرح توجیهی رستوران-1
کسب آمار درباره مطالعه بازار طرح رستوران


مطالعه ویژگی‌های جمعیت‌شناسی مانند سن و درآمد به شما کمک خواهد کرد تا اندازه بازار بالقوه خود را برآورد کنید. برای مثال اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک رستوران متوسط و خانوادگی هستید، باید بدانید چه تعداد خانواده در منطقه شما زندگی می‌کنند. جمعیت زیاد مجردین یا دانشجویان احتمالا هدف رستوران شما نیستند. آمار جمعیتی سازمان آمار جای خوبی برای شروع تحقیقات شماست.


مکان‌های بالقوه را ارزیابی کنید


محلی با ترافیک بالا، مکانی نزدیک به خیابان‌های اصلی، با موقعیت قابل رویت برای وسائط نقلیه و یا ترافیک عابر پیاده ارجح است. اطمینان حاصل کنید که پارکینگ برای مشتریان آسان و در دسترس است. به دنبال کسب و کارهایی در منطقه باشید که می‌تواند تقاضا برای رستوران شما ایجاد کند، برای مثال، مجتمع‌های اداری بزرگ، هتل‌ها یا مراکز خرده‌فروشی از این موارد هستند. بررسی بین دو فاکتور مهم مناسب بودن مکان و هزینه اجاره داشته باشید.
افتتاح رستوران جدید با پرداخت اجاره‌ای که بسیار بالا باشد و همزمان دستیابی به جریان نقدی مثبت، بسیار مشکل خواهد بود.


بررسی رقبا در طرح امکان سنجی رستوران


به تعداد کل رستوران‌های موجود در منطقه مجاور خود نگاه کنید، سبک‌ رستوران‌های محبوب را نیز بررسی کنید. ببینید آیا منطقه شما در حال حاضر با رستوران‌هایی شبیه به سبکی که شما ارائه می‌دهید، غذاهای مشابه، قیمت‌گذاری و بازارهای هدف یکسان، اشباع شده است یا خیر. نقاط قوت و ضعف رقبای اصلی را تجزیه و تحلیل کرده و تعیین کنید آیا رستوران پیشنهادی شما می‌تواند از رقبا متمایز شده و برای مشتریان خاطره‌انگیز باشد؟


مطالعه صنعت غذایی مرتبط


به سازمان‌های محلی یا رستوران‌ها و مهمان‌سراهای محلی خود بپیوندید. در جلسات آنها شرکت کنید، با سایر صاحبان رستوران صحبت کنید و هر گونه اطلاعات آماری که در مورد رشد و سلامت صنعت منتشر می‌کنند را بررسی کنید. انجمن ملی رستوران نیز مطالعات و آمار مربوط به روند و رشد صنعت را منتشر می‌کند.
ببینید آیا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، راه اندازی رستوران جدید منطقی است یا خیر. بررسی کنید آیا رستوران‌هایی در منطقه در دو سال گذشته بسته شده‌اند و چرا.

 

طرح توجیهی هتل


نگاه به ساختار هزینه 


وقتی در مورد نوع غذایی که می‌خواهید ارائه دهید، ایده خوبی داشتید، هزینه‌ها را برای هر مورد منو حساب کنید. تعیین کنید تامین کنندگان عمده شما چه کسی خواهد بود و از قیمت‌گذاری آنها بپرسید. برنامه‌های نرم‌افزاری برای کمک به شما برای محاسبه دقیق هزینه‌های غذای پیش‌بینی شده در دسترس هستند. شما می‌توانید تعداد اقلام موجود در منو خود را کاهش دهید تا هزینه غذا کاهش یابد.


همچنین ممکن است متوجه شوید که با توجه به هزینه‌های پیش‌بینی شده برای مواد غذایی، قیمت تمام شده محصولات شما بسیار بالاتر از توان بازار محلی است که در واقع خریداران شما هستند. در این صورت باید راه چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود.


ارزیابی توانایی مدیریت یک رستوران


کارآفرینی که در حال افتتاح رستوران است، باید دقت زیادی کند و بررسی نماید، آیا مجموعه مهارت و تجربیات لازم برای موفقیت در سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر. او باید از خودش بپرسد، آیا طرح، قابلیت رصد جزئیات برای رضایت مشتری را دارد یا خیر. او نیاز به آموزش و ایجاد انگیزه در کارکنان دارد که ممکن است تجربه یا تحصیلات محدود داشته باشند. مدیر یک رستوران نیاز به ارزیابی از نحوه کارکرد مناسب و درست آشپزخانه دارد.
ممکن است متوجه شود که برای او مدیریت کل کارهای رستوران عملی نیست و تصمیم به استخدام مدیری میگیرد که قبلا در این صنعت موفق بوده است.

 

 

 

منبع:blog.typsy.com

تهیه و ترجمه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد.

نظرتان را ثبت کنید