نرم افزارها و روش های مورد استفاده در مطالعه امکان سنجی مالی

نرم افزارها و روش های مورد استفاده در مطالعه امکان سنجی مالی

بهترین ابزار برای تعیین تغییر مکان کسب و کار، خرید تجهیزات یا نرم افزار جدید و خرید یک شرکت دیگر، انجام یک مطالعه امکان سنجی است.

  • 1 آبان 1396
  • 16091
نرم افزارها و روش های مورد استفاده در مطالعه امکان سنجی مالی

بهترین ابزار برای تعیین تغییر مکان کسب و کار، خرید تجهیزات یا نرم افزار جدید و خرید یک شرکت دیگر، انجام یک مطالعه امکان سنجی است.

بهترین ابزار برای تعیین تغییر مکان کسب و کار، خرید تجهیزات یا نرم افزار جدید و خرید یک شرکت دیگر، انجام یک مطالعه امکان سنجی (Feasibility Study) است.

آیا به دنبال اجرای یک پروژه ایجاد، توسعه و یا جایگزینی هستید؟ اگر این طور است، باید یک مطالعه امکان سنجی مالی انجام دهید تا پروژه شما با موفقیت انجام شود. بهترین ابزار برای تعیین تغییر مکان کسب و کار، خرید تجهیزات یا نرم افزار جدید و خرید یک شرکت دیگر، انجام یک مطالعه امکان سنجی (Feasibility Study) است.

 

فعالیت‌های تهیه مطالعه امکان‌سنجی (طرح توجیهی)، یک فعالیت عمومی است و می تواند برای هر نوع پروژه ای به کار گرفته شود، حتی برای توسعه سیستم ها و نرم افزارها. مزایای انجام یک طرح توجیهی از هزینه های آن بیشتر است. لازم است که امکان سنجی پروژه را در اولین فرصت ممکن انجام دهید. هدف از طرح توجیهی، بررسی عینی و معقولانه پروژه شما است. برنامه ریزی پروژه، منابع مالی مورد نیاز و نرم افزار پشتیبان گیری، جنبه های بسیار مهم و مورد نیاز در مطالعه امکان سنجی هستند. 

 

پیش‌بینی‌های مالی یکی از جنبه های کلیدی در اجرای پروژه های جدید است. در یک مطالعه امکان سنجی مالی، سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی، منابع سرمایه، نرخ بازگشت سرمایه و سایر موارد مالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

مزایای انجام یک طرح توجیهی از هزینه های آن بیشتر است.هدف از طرح توجیهی، بررسی عینی و معقولانه پروژه شما است.

یک طرح توجیهی مالی شامل ارزیابی توانایی سازمان برای تهیه بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه می باشد. هنگام ارزیابی طرح توجیهی مالی برون سپاری، مدل های مالی می‌توانند در تصمیم‌گیری سازمانی مفید باشند. در واقع، یک مطالعه امکان سنجی مالی، ارزیابی دقیق نیازها، ارزش‌ها و عملی بودن پروژه از لحاظ مالی است. این ارزیابی می‌تواند توسط نرم افزار انجام شود.

 

به عنوان مثال، در مورد یک پروژه جدید، قابلیت مالی را می توان براساس نرم افزار UNIDO ارزیابی نمود. در مطالعات امکان سنجی مالی برای توسعه اموال نیز معمولا، نرم افزارهای اختصاصی مانند Argus Developer و Estate Master DF مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

بنابراین به جای اینکه تجزیه و تحلیل مالی را به صورت دستی انجام دهید، می توانید از الگوی پیش ساخته یا نرم افزارهای امکان سنجی مالی استفاده کنید. نرم افزار طرح توجیهی به شما کمک می کند تا شاخص های عملکرد کلیدی را برای ارزیابی و امکانسنجی پروژه، تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال، نرم افزار Tract-PIE برای مدیریت مالی اموال و مستغلات شرکت های مستقر در کالیفرنیا عرضه شده است. نرم افزار کامفار (Comfar) نیز برای تحليل امکان‌سنجي و گزارش‌دهي مهارت‌هاي عملي لازم، مطالعات لازم پيش از سرمايه‌گذاري و ارزيابي مالي در تمامی حوزه‌ها کاربرد دارد. نرم افزار تهیه گزارش توجیهی مالی به شما کمک می‌کند تا بررسی نمایید که آیا پروژه مورد نظر، از لحاظ مالی، امکان‌پذیر و سودآور خواهد بود یا خیر.

 نرم افزار کامفار چیست؟

 

روش تجزیه و تحلیل سناریوی چند گزینه‌ای، بهترین تحلیل مالی را به شما ارائه می دهد. اگر قرار است یک مطالعه امکان سنجی برای پروژه خود انجام دهید، اما مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، می توانید یک نمونه مطالعه و الگوی از پیش ساخته طرح توجیهی را دانلود کنید. مطالعات امکان سنجی می تواند به شما کمک کند که آیا پروژه مدنظرتان از لحاظ اقتصادی و با توجه به منابع مالی شرکت، قابل اجرا و سودآور است یا خیر. 

 

یک مطالعه امکان سنجی مالی، درآمد حاصل از وام را نیز نشان می دهد و شامل تحلیل مالی مبتنی بر گذشته و آینده نگر است. یک طرح توجیهی (Feasibility Study)، همانطور که از نامش پیداست، برای تعیین قابلیت‌های فنی مانند ارزیابی سخت افزاری، نرم افزاری و مزایای مرتبط با پروژه قبل از تخصیص منابع مالی، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 به طور عمده یک مطالعه امکان سنجی مالی دقیق به شما می گوید که آیا سرمایه گذاران، حاضر به سرمایه گذاری در پروژه شما هستند و گزارش توجیهی شما را تایید می کنند یا خیر. برای این کار می توانید از نرم افزارهای امکان سنجی برای جذب سرمایه گذار، استفاده کنید. 

 

 

انواع روش ها و نرم افزارها

هنگامی که طرح توجیهی تکمیل می‌شود، باید یک خلاصه مالی (FSR) برای بیان اینکه پروژه واقعی است نیز تهیه شود. روش‌ها و نرم افزارهای زیادی هستند که می توانند به انجام مطالعه امکانسنجی و تهیه گزارش کمک نمایند اما هیچ نرم‌افزار خاصی وجود ندارد که بتواند هر وظیفه‌ای که برای طرح توجیهی لازم است را انجام دهد. با این حال بهتر است که از یک نرم افزار برای انجام مطالعه امکانسنجی مالی استفاده نمایید. 

مهم‌ترین و رایج‌ترین روش ها و نرم افزارهایی که در امکان سنجی مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

 

روش تحلیل هزینه-سود: هزینه ها نیز در یک پروژه باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند که این امر از طریق تحلیل هزینه – سود (cost-benefit analysis) انجام می شود.

 

نرم‌افزار Excel: در کار با این نرم افزار، شیوه کار بدین طریق است که ابتدا یک مدل امکانسنجی مالی به صورت دستی تهیه می شود و سپس یک مدل مطالعه امکانسنجی توسط نرم افزار Excel ایجاد می شود. 

 

روش امکان سنجی اقتصادی-اجتماعی: طرح توجیهی نشان می‌دهد که نوع طراحی و یا محل پروژه مورد نظر از لحاظ اقتصادی و اجتماعی قابل توجیه است یا خیر. 

 

نرم افزار COMFAR: در نرم افزارCOMFAR ، مطالعه امکان سنجی، یک پیش‌نیاز مهم برای امکانسنجی مالی یک پروژه جدید و سنجش پایداری مالی آن است. 

 

نرم افزار Tract-PIE: نرم افزار Tract-PIE دارای سه حالت ورودی است: تجزیه و تحلیل امکان سنجی سریع، مفروضات و جزئیات، پیگیری در حین اجرا. 

 

روش تحلیل مونت کارلو: برای تجزیه و تحلیل ریسک مالی و اقتصادی در آماده‌سازی طرح توجیهی از نرم افزارهای مبتنی بر تحلیل مونت کارلو می‌توان استفاده کرد.

 

وبسایت‌ها: به عنوان مثال از سایت مرکز اطلاعات مجوزهای بین المللی کانادا (CICIC) برای تأیید اعتبار مالی (CMEC/CICIC) به منظور بررسی امکان سنجی به صورت آنلاین نیز می توان استفاده نمود.

 

نرم افزار Xero: آیا کسب و کار شما نیاز به تامین مالی خارجی دارد و می خواهید با استفاده از یک نرم افزار، پیش بینی مالی انجام دهید؟ انجام مطالعات امکان سنجی و پیش‌بینی‌های مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) توسط نرم افزار حسابداری استارتاپ‌های جدید به نام Xero که همه کارهای حسابداری را بصورت ساده و آنلاین انجام می دهد، امکان‌پذیر است. این نرم افزار برای مدیریت صورتحساب، مصارف بانکی، حسابداری و موارد دیگر استفاده می شود.

 

نرم افزار Hotel Valuation: نرم افزاری است برای انجام پیش‌بینی‌های مالی، ارزش‌گذاری و انجام مطالعات بازار هتل‌ها.

 

نرم افزار امکانسنجی بر پایه Cloud: نرم افزار امکانسنجی که مقادیری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بهترین استراتژی توسعه را برای به حداکثر رساندن سود ایجاد کنید. در امر خرید، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و انجام سایر امور مالی به شما کمک می‌کند. اما نیاز به شخصی دارد که دارای تخصص مالی در خدمات تجاری و تدوین طرح توجیهی و توانایی تهیه یک خلاصه از کسب و کار باشد. 

 

نرم افزار ERP: یک بسته نرم‌افزاری امکان‌سنجی و برنامه ریز منابع سازمانی است که در حوزه های مالی، مدیریت، تدارکات، منابع انسانی، حقوق و دستمزد کاربرد دارد.

 

نقش کامفار (comfar) در محاسبات طرح های توجیهی فنی اقتصادی

 

نرم افزار 3D Cadwork: برای انجام مطالعات امکان سنجی در صنایع فنی و مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نرم افزار 3D Design SolidWorks: برای طرح توجیهی توسعه محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نرم افزار RETScreen: نرم افزار تجزیه و تحلیل پروژه ها در حوزه انرژی است که یک ابزار پشتیبانی از تصمیم محسوب می شود.

 

نرم افزار Jessore: پشتیبانی از پروژه‌ها در حوزه محیط زیست با کمک در انجام تحقیقات بازار، امکانسنجی مالی، امکانسنجی اجتماعی، مدیریت اطلاعات و صورتحساب ها است.

 

نرم افزار مدیریت درآمد کارا (Affordable Revenue Management): یک سیستم مدیریت درآمد مبتنی کارایی برای هتل‌ها است. هتل شما را از لحاظ مالی و بازار تجزیه و تحلیل می کند و پایداری آن را مشخص می نماید. همچنین به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه قیمت‌گذاری بر اساس آمار و اطلاعات جامع کمک می کند.

 

نرم افزار CAMA: یک سیستم خودکار برای نگهداری داده های مالی و ارزش گذاری دارایی ها، مدیریت داده‌ها، ارزیابی، تجزیه و تحلیل عملکرد و مدیریت است.

 

نرم افزار Nexant: یک نرم افزار مشاوره و خدماتی است که در جهان شناخته شده است و راهکارهای نوآورانه‌ای را برای شرکت‌های خدماتی آب و برق، شرکت‌های انرژی و شرکت‌های شیمیایی ارائه می‌دهد. این نرم افزار می‌تواند انجام مطالعات امکان سنجی پروژه را سریعتر و کارآمد‌تر نماید. به عنوان مثال، برای تغییر فرایندهای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

با کمک نرم افزارهای طرح توجیهی می‌توان با نمایش بصری داده‌ها و قابلیت ارائه و لینک کردن داده ها میزان تاثیرگذاری عناصر کلیدی در موفقیت پروژه را تعیین کرد. 

 

 

 

 منبع : سایت imgur.com

تهیه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد.

نظرتان را ثبت کنید