فرایند تهیه و تدوین طرح توجیهی فنی اقتصادی بانکی

  • 23 دی 1397
  • 4112
فرایند تهیه و تدوین طرح توجیهی فنی اقتصادی  بانکی

از آنجایی که تدوین طرح توجیهی جهت ارايه به بانک با توجه به امکانات، شرایط و مشخصات هر متقاضی متفاوت است؛ لازمه تدوین طرح ها، مدارک و مستندات متقاضی است.

در این مطلب با مدارک و مجوزهایی که برای تهیه و تدوین طرح توجیهی مورد نیاز است آشنا می شوید .

طرح توجیهی فنی اقتصادی لازمه تامین مالی از سرمایه گذاران و دریافت تسهیلات از بانکهاست در فرآیند بررسی طرح معرفی متقاضی سرمایه یا سرمایه پذیر، امکانسنجی فنی، امکانسنجی مالی، امکانسنجی بازار ملزومات ارايه طرح جامع و کامل است.

 

از آنجایی که معرفی متقاضی در تدوین طرح توجیهی با توجه به امکانات، شرایط و مشخصات هر متقاضی تدوین می گردد؛ لازمه تدوین طرح ها، مدارک متقاضی است. براساس این اطلاعات اهلیت متقاضی در بانک تایید یا رد می شود پس کامل بودن ودرست بودن اطلاعات فرایند شناخت متقاضی توسط سرمایه گذار و بانک تسهیل می شود.

 


• اهم مدارکی که باید در مرحله اول از متقاضی اخذ شود بدین شرح می‌باشد:


مدارک حقوقی شرکت مشتمل بر اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس، آخرین آگهی تغییرات، کپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیئت مدیره، سوابق کاری و تحصیلات هیدت مدیره، لیست سهامداران شرکت،کپی شناسنامه و کارت ملی سهامداران شرکت.

در صورتی که متقاضی شخص حقیقی باشد کپی شناسنامه و کارت ملی شخص کفایت می کند.


• مجوزها اعم از جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، سایر مجوزها که بسته به نوع فعالیت تولیدی شرکت‌ها متفاوت است از قبیل مجوزهای محیط زیست،مجوز خوراک، انشعابات، تغییر کاربری، پروانه های بهداشتی و ...


• مدارک مربوط به محل اجرای طرح از قبیل سند زمین در صورت مالکیت، سند اجاره نامه در صورت عدم مالکیت، سایت پلان کامل به همراه اندازه گذاری دقیق و کامل، عکس‌هایی از محوطه سازی و ساختمانهای انجام شده طرح.


• مدارک مربوط به تاسیسات طرح شامل استعلام قیمت انشعاب برق، گاز و آب و اخذ پیش فاکتورهای تاسیسات برق رسانی، گازرسانی و آبرسانی.

در صورتی که انشعابات موجود و برقرار باشد ارائه قبوض برق، گاز و آب الزامیست.


• مدارک مربوط به ماشین آلات تولیدی و سایر تجهیزات اعم از کارگاهی، اداری، آزمایشگاهی و حمل‌و‌نقل طرح مشتمل بر پیش فاکتورهای معتبر (ویژگیهای پرفرمای مورد تایید بانک)، کاتالوگ‌های تجهیزات (که در آن مشخصات دقیق دستگاه‌ها اعم از ظرفیت،ابعاد انرژی مصرفی و ...‌)


در صورتی‌که طرح توسعه ای باشد باید لیست تجهیزات موجود به همراه سال خرید، تعداد و ارزش دفتری (قیمت ثبت شده در دفاتر مالیاتی) هریک ارائه شود.


• مدارک مالی شرکت در صورتی که از قبل دارای فعالیت تولید باشد شامل صورت‌های مالی شرکت که شامل ترازنامه، صورت حساب سود و زیان باشد، لیست بیمه پرسنل


• اطلاعاتی راجع به مواد اولیه و محصولات تولیدی شرکت اعم از ضریب مصرف مواد اولیه، قیمت واحد خرید هریک از مواد اولیه و بسته بندی، قیمت فروش واحد هریک از محصولات تولیدی

پس از اخذ مدارک لازم نسبت به تدوین طرح توجیهی فنی اقتصادی اقدام می‌گردد.

 

تهیه و تدوین طرح توجیهی


فرمت کلی طرح توجیهی شامل بخشهای اصلی زیر می باشد:


بخش حقوقی طرح: که براساس اطلاعات حقوقی اخذ شده از متقاضی تکمیل می‌گردد.


بخش بازار طرح: در این بخش به صورت کلی به توضیح و تشریح در خصوص محصولات تولیدی شرکت و بررسی وضعیت بازار مقصد پرداخته می‌شود.


این بخش با معرفی محصول، مشخصات، ویژگی‌های طرح آغاز می‌شود سپس کاربردهایی که برای محصول متصور می‌شود، نام برده می‌شود. در ادامه استانداردهای ملی و بین المللی که برای محصولات تدوین گردیده است استخراج می‌گردد.

 

مهمترین قسمت بررسی بازار، تحلیل عرضه و تقاضا است که پس از کسب آمار در این خصوص به تحلیل و موازنه عرضه و تقاضا می‌پردازیم و در انتهای این بخش به نتیجه‌گیری بخش بازار با توجه به اطلاعات بدست آمده پرداخته می‌شود.در رابطه با عرضه باید یادآور گردید که این بخش شامل بررسی آمار مربوط به تولیدکنندگان داخل کشور و همچنین میزان واردات کدتعرفه مربوطه می‌گردد.


در رابطه با تقاضا باید یادآور گردید که این بخش شامل بررسی آمار مربوط به مصرف سالیانه داخل کشور و همچنین میزان صادرات کدتعرفه مربوطه می‌گردد.


بخش فنی طرح: در این بخش محاسبات مربوط به سرمایه گذاری اعم از سرمایه ثابت و در گردش انجام می‌گردد.


در رابطه با محاسبات سرمایه گذاری ثابت، مبالغ مربوط به سرمایه‌های ثابت شامل زمین، ساختمان‌ها، ماشین آلات و سایر تجهیزات آورده می‌شود.

 

حتما بخوانید : فرمت امکان سنجی و طرح توجیهی بانک صنعت و معدن

 

در رابطه با محاسبات سرمایه‌گذاری درگردش پس از انجام محاسبات ظرفیت و فروش و همچنین محاسبه هزینه‌های جاری طرح که خود شامل محاسبه هزینه‌های حقوق و دستمزد، مواد اولیه، انرژی مصرفی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، استهلاک، هزینه های بازاریابی و فروش و هزینه های پیش بینی نشده می‌شود که با در نظر گرفتن ضریب متناسب، سرمایه در گردش استخراج می‌گردد.


پس از برآورد سرمایه ثابت و در گردش طرح، میزان تسهیلات موردنیاز طرح با توجه به مصوبه بانک عامل در طرح آورده می‌شود.


بخش مالی و اقتصادی: در انتهای طرح به بررسی مالی و اقتصادی طرح با استفاده از نرم افزار اکسل یا کامفار می‌پردازیم که در این قسمت، میزان بازدهی طرح و همچنین میزان توانایی طرح در بازپرداخت اقساط تسهیلات بررسی می‌گردد.

 

 


تهیه شده در موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. 

نظرتان را ثبت کنید

2 نظر

  • امين خليلی 26 دی 1397 - 6:45

    مطالب بسيار عالی خوب بودند متشكرم

  • مرتضی برزگر 25 اردیبهشت 1398 - 11:1

    امکان ارتباط در این زمینه