امکان سنجی پویا یا دینامیک (Dynamic Feasibility Study)- طرح توجیهی پویا

  • 13 اسفند 1398
  • 1783
امکان سنجی پویا یا دینامیک (Dynamic Feasibility Study)- طرح توجیهی پویا

امروزه نوسانات قیمتی و شرایط متغیر اقتصادی، ارزیابی مالی و تحلیل در مورد سرمایه گذاری را بسیار دشوار نموده است.

تعیین قیمت و قیمت گذاری در شرایط نوسانات اقتصادی بسیار دشوار گردیده است. سرمایه گذاران و تولید کنندگان نمی دانند که چگونه در زمانی که قیمت ارز، زمین و سایر نهاده ها به صورت مداوم در حال نوسان و تغییر است، قیمت اقتصادی محصول و خدمات خود را تعیین کنند.

امروزه نوسانات قیمتی و شرایط متغیر اقتصادی، ارزیابی مالی و تحلیل در مورد سرمایه گذاری را بسیار دشوار نموده است. این امر تصمیم گیری برای بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را دشوار نموده است. سرمایه گذاران شکایت می کنند که طرح های توجیهی و گزارش های امکان سنجی، در شرایط نوسانات قیمتی و شرایط متغیر اقتصادی نمی توانند پاسخگوی نیازهای آنها باشند. به عنوان مثال هر افزایش در متغیرهای اقتصادی همانند نرخ ارز، هزینه خرید و اجاره زمین، قیمت ماشین آلات و ...، سرمایه گذاران را مجبور می سازد تا گزارش امکان سنجی موجود خود را دوباره بازبینی نمایند که مشخص است که این امر هزینه های بسیاری برای آنان ایجاد می نماید.


دلیل اصلی اینست که این ارزیابی های مبتنی بر داده های اقتصادی و روندهای قیمتی گذشته هستند و نمی تواند به فعالان اقتصادی راهکاری برای قیمت گذاری در شرایط متغیر اقتصادی ارائه دهند. به بیان دیگر، تحلیل و ارزیابی های مبتنی بر گذشته نمی تواند راهکاری برای پیش بینی آینده ارائه دهد.


از سوی دیگر، تعیین قیمت و قیمت گذاری در شرایط نوسانات اقتصادی بسیار دشوار گردیده است. سرمایه گذاران و تولید کنندگان نمی دانند که چگونه در زمانی که قیمت ارز، زمین و سایر نهاده ها به صورت مداوم در حال نوسان و تغییر است، قیمت اقتصادی محصول و خدمات خود را تعیین کنند.


موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق اقدام به تدوین یک مدل امکان سنجی برای شرایط متغیر اقتصادی نموده است. این مدل ارزیابی مالی، به فعالان اقتصادی این امکان را می دهد که در هر شرایط اقتصادی بتوانند طرح اقتصادی خود را بازبینی نمایند. سرمایه گذاران می توانند در هر لحظه با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت زمین و ماشین آلات و سایر نهاده های تولیدی، مفروضات مدل خود را تغییر دهند و متغیرهای کلیدی همانند نقطه سر به سر فروش و قیمت اقتصادی محصولات خود را محاسبه نمایند.


ناگفته نماند که چنین مدلی با توجه به دیدگاه و خواسته های کارفرما تدوین می شود و کارفرما را قادر می سازد که در هر زمانی که نیاز بود بدون دخالت مشاور، مفروضات مدل خود را تغییر دهد و نتایج این تغییرات را مشاهده نماید. البته هر مدل ارزیابی مالی امکان سنجی به صورت ویژه برای هر کارفرما تدوین می گردد و کارفرما می تواند نقطه دیدگاه و نقطه نظرات خود را در مورد مدل و متغیرهای مورد نیاز بیان نماید.

 

تهیه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. 

برچسب ها :

نظرتان را ثبت کنید