سنجش اثربخشی تبلیغات یکی از دشوارترین جنبه‌های تحقیقات بازاریابی است.

اثربخشی تبلیغات، آنچه باید برای بهبود وضعیت تبلیغات برند بدانید

  • 8 بهمن 1398
  • 4769
اثربخشی تبلیغات، آنچه باید برای بهبود وضعیت تبلیغات برند بدانید

سنجش اثربخشی تبلیغات یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که بعد از انجام هر تبلیغی باید انجام شود

در این مقاله سعی داریم مدیران را با چیستی و اهمیت ارزیابی تبلیغات و رسانه‌های تبلیغاتی آشنا کنیم. همچنین معیارهایی را معرفی کنیم تا آن‌ معیارها، مقیاس اندازه‌گیری و ارزیابی میزان اثربخشی تبلیغات در هر برندی قرار گیرند.

اثربخشی تبلیغات چیست و چرا باید بعد از انجام هر تبلیغاتی انجام شود؟ هر برندی با انجام تبلیغات، قصد رسیدن به یک سری اهداف را دارد که در ابتدا آن‌ها را مشخص می‌کند؛ ارزیابی اثربخشی تبلیغات به ما کمک می‌کند تا به نتیجه برسیم که تبلیغات، تا چه اندازه ما را به اهدافمان رسانده است.

بنابراین اگر ارزیابی تبلیغات قبل و بعد از انتشار تبلیغ انجام نشود، عملا هیچگونه راهبرد بلند مدتی را نمی‌توان دنبال کرد.


ما در این مقاله سعی داریم مدیران را با چیستی و اهمیت ارزیابی تبلیغات و رسانه‌های تبلیغاتی آشنا کنیم. همچنین معیارهایی را معرفی کنیم تا آن‌ معیارها، مقیاس اندازه‌گیری و ارزیابی میزان اثربخشی تبلیغات در هر برندی قرار گیرند.
در ادامه به یکی از مهم‌ترین مفاهیم بازاریابی یعنی تبلیغات و چگونگی ارزیابی آن می‌پردازیم.

تبلیغات و اهمیت ارزیابی اثربخشی آن


تبلیغات و اهمیت ارزیابی اثربخشی آن
سنجش اثربخشی تبلیغات یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که بعد از انجام هر تبلیغی باید انجام شود؛ به عبارتی می‌توان گفت اگر ارزیابی تبلیغات انجام نشود کل فعالیت انجام‌شده زیر سؤال می‌رود.


سنجش اثربخشی تبلیغات یکی از دشوارترین جنبه‌های تحقیقات بازاریابی است. بسیاری از عوامل آمیخته بازاریابی در کنار تبلیغات می‌تواند بر فروش تأثیرگذار باشد؛ عواملی مانند در دسترس بودن محصول و تأثیر رقابت در حوزه کسب‌وکار. اما زمانی که فروش از طریق تبلیغات باشد ما می‌توانیم به‌طور منطقی در مورد اثربخشی تبلیغات اطمینان داشته باشیم.

با توجه به این نکته، پی می‌بریم که تبلیغات علاوه بر اطلاع‌رسانی به مخاطبان درباره محصول و برند، باید ترغیب‌کننده نیز باشد.


آژانس‌های تبلیغاتی بسیاری در جهت سنجش اثربخشی تبلیغات یا به عبارتی ارزیابی تبلیغات وجود دارند؛ آن‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند سنجش توانایی تبلیغ برای ایجاد آگاهی در مخاطبان، نگهداری اطلاعات و همچنین حذف کردن آن تبلیغ خدماتی را ارائه می‌دهند. 


در حالت کلی ارزیابی‌ها و اندازه‌گیری‌ها را می‌توان در دو مرحله انجام داد: قبل از انتشار تبلیغ و بعد از انتشار آن که در ادامه به‌طور کامل آن را توضیح خواهیم داد.

مرحله پیش از نمایش تبلیغات


مرحله پیش از نمایش تبلیغات
تست مجموعه تبلیغات (Portfolio test):

در این مرحله از ارزیابی، در ابتدای کار به گروهی از افراد یا مخاطبان مجموعه‌ای از تبلیغات نشان داده می‌شود. در مرحله بعد از آن‌ها خواسته می‌‌شود که تبلیغات و محتوای آن‌ها را به یاد آورند. یادآوری یک تبلیغ توسط مخاطبان، نشان‌دهنده توانایی و پتانسیل آن تبلیغ برای در خاطر ماندن و به یادآورده شدن است.

بنابراین مرحله قبل از انتشار یک تبلیغ می‌تواند تا حد زیادی از هدر رفت بودجه تبلیغات جلوگیری نماید.


ارزیابی و رتبه‌بندی مستقیم(Direct rating):

در این ارزیابی می‌توان در پلتفورم‌هایی که تبلیغات مختلفی در آن در حال نشان داده شدن است، از مصرف‌کنندگان و مخاطبان درخواست کرد که با توجه به میزانی که هرکدام از تبلیغات باعث جلب‌توجه آن‌ها می‌شود، تبلیغات را رتبه‌بندی کنند و به آن‌ها امتیاز دهند.

با این روش می‌توان پی برد که تبلیغات و آگهی ما تا چه اندازه توجه مصرف‌کننده را به خود جلب می‌کند.

تست‌های آزمایشگاهی(Laboratory tests):

این نوع از تست که قبل از انتشار تبلیغات انجام می‌شود، برای اندازه‌گیری واکنش‌های فیزیکی و بدنی مصرف‌کنندگان می‌باشد. این آزمایش شامل تست‌هایی است که به واکنش چشم افراد در مقابل تبلیغات، تغییر ضربان قلب افراد و سایر تست‌های فیزیکی مربوط می‌شود. این آزمایش بیانگر توانایی تبلیغ برای جلب‌توجه مخاطبان و ربودن انرژی ادراکی آن‌ها است.


بنابراین با انجام برخی از آزمون‌های قبل از انتشار تبلیغات می‌توان تا حد زیادی به معایب تبلیغ طراحی‌شده پی برد یا از مطلوب بودن آن اطمینان حاصل کرد. در بسیاری از موارد برندها بدون انجام تست‌های قبل از انتشار تبلیغ، تبلیغ خود را منتشر می‌کنند و پس‌ از آن به معایب موجود پی می‌برند که دیگر دیر است و زمان و هزینه زیادی صرف شده است. بنابراین این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که به‌طورقطع باید انجام شود.


بسیاری از شرکت‌ها فرایند آزمایش قبل از انتشار تبلیغات را دارند.

معمولا می توان چند گزینه پیشنهادی برای تبلیغات آماده کرد و سپس بعد از انجام تحقیقات بازاریابی و گردآوری نگرش مصرف کنندگان به تبلیغ، گزینه پیشنهادی با نتایج بیشتر را مورد پذیرش قرار داد.

مطالبی که ممکن است برای مطالعه مفید باشد :

گروه کانونی یا Focus group چه جایگاهی در تحقیقات بازاریابی دارد؟ 

 

محصول جدید چیست و تحقیقات بازاریابی چه نقشی در موفقیت آن دارد؟ 

 

تحقیقات بازاریابی و روش کمی تحقیق، چگونه فرصت های بازار را شکار کنیم؟ 

 


مرحله پس از نمایش تبلیغات


تست‌ها و آزمایش‌هایی که پس از انتشار تبلیغات انجام می‌شود با این هدف است که مخاطبان تا چه اندازه با تبلیغ آشنا شده‌اند و سؤال از مخاطبان در این باره که آیا آن تبلیغ و برند را تشخیص می‌دهند یا خیر.
این تست‌ها را می‌توان با استفاده از آزمون‌هایی با کمک یا بدون کمک انجام داد.


آزمون‌های یادآوری بدون کمک(unaided recall tests):

در این نوع از تست‌ که به آزمون بدون کمک معروف است، از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود که هر نوع از تبلیغاتی را که اخیراً دیده‌اند و هم‌اکنون به یاد می‌آورند را مطرح کنند. البته ممکن است گاهی برای یک دسته‌بندی خاص محصولات از شرکت‌کنندگان بخواهند که آگهی‌ها و تبلیغات را به یادآورند. 


آزمون‌های یادآوری با کمک(aided recall tests):

در تست‌های فراخوان با کمک، به شرکت‌کنندگان یک سری تبلیغات نشان داده می‌شود.

از جمله این تبلیغات ممکن است تبلیغات موردعلاقه مخاطب باشد. بعدازآن از مخاطبان خواسته می‌شود، هرکدام از این تبلیغات را که به یاد می‌آورند و در ذهن دارند را مطرح کنند.


زمانی که یک کمپین تبلیغاتی ایجاد می‌شود، با اهداف بسیار زیادی همراه است؛ یکی از مسائل بسیار مهم در کمپین‌های تبلیغاتی که تبلیغ‌کنندگان می‌خواهند آن را بدانند این است که تا چه حد توانسته‌اند در رسیدن به این اهداف موفق عمل کنند. 


یکی از اهداف یک کمپین ممکن است رساندن پیام تبلیغ و برند(آگاهی از برند) به مخاطبان و بازار هدف باشد؛ بنابراین دانش از برند و اولویت مخاطبان برای استفاده از برند ممکن است از اهداف یک کمپین تبلیغاتی باشد.
بنابراین در این راستا یکی از کارهای مهمی که باید انجام شود ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی است.

محققان ممکن است سعی کنند موفقیت تبلیغات را از نظر ایجاد آگاهی از یک محصول یا اطلاع‌رسانی به مردم در مورد یک محصول و میزان خرید مخاطبان، ارزیابی کنند.

ارزیابی اقدامات مشابهی مانند ایجاد اولویت برای مخاطبان و متقاعد کردن مشتری‌ها، زمانی معلوم می‌شود که مشتریان اقدام به خرید کنند.

 

معیارهای اثربخشی تبلیغات


معیارهای اثربخشی تبلیغات
در حالت کلی برای ارزیابی تبلیغات، یعنی این‌که بدانیم تبلیغات تا چه اندازه موفق عمل کرده است باید معیارهایی را در نظر بگیریم و طبق آن‌ها ارزیابی را پس از انتشار تبلیغات انجام دهیم.


چهارعنصر بسیار مهم برای اندازه‌گیری اثربخشی و ارزیابی تبلیغات وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم: 


1- آگاهی از برند(Awareness):

مطالعات مختلف نشان می‌دهند که ارزیابیِ آگاهی از برند مشتریان بسیار حائز اهمیت است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که هم‌بستگی بسیار بالایی بین آگاهی از برند و وفاداری مشتریان وجود دارد. همچنین می‌توان با استفاده از تحقیقات ادعا کرد که هم‌بستگی بالایی نیز بین میزان آگاهی از برند و تعداد افرادی که ادعا می‌کنند در خرید بعدی خود از این برند استفاده می‌کنند وجود دارد. 


بنابراین می‌توان گفت که آگاهی از برند یکی از معیارهای اساسی بازاریابی و همچنین از مهم‌ترین اهداف تبلیغات است. 


2- علاقه مشتری به تبلیغ و جذاب دانستن آن:

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که اثربخشی تبلیغات و درنهایت فروش را مشخص می‌کند این است که مشتری برند را دوست داشته باشد؛ بنابراین دوست داشته شدن آن برند و تجارت از سمت مخاطبان و مشتریان، بهترین پیش‌بینی کننده اثربخشی تبلیغات می‌باشد. بنابراین تبلیغات و آگهیِ نشان داده‌شده باید جوری طراحی شود که در نهایت به دوست داشته شدن برند توسط مشتریان و مخاطبان ختم شود تا به اثربخشی تبلیغات پی ببریم.


معیارهای زیادی وجود دارد که به دوست داشته شدن برند توسط تبلیغات کمک می‌کند؛ معیارهایی مثل نبوغ و خلاقیت، معنادار بودن تبلیغ، انرژی و حسی که به مخاطب منتقل می‌کند و مجموع این عوامل، در زمینه دوست داشته شدن برند نقش بسیار مهمی دارند.
3- علاقه(interest):

یکی از اساسی‌ترین معیارها، جالب و جذاب بودن آن تبلیغ است. باید در ارزیابی تبلیغات دید که آیا مخاطبان، آن تبلیغ را جالب و جذاب دیده‌اند یا نه؟! زیرا اگر تبلیغ در چشم مخاطبان جالب دیده شود، بی‌شک اثربخشی آن چندین برابر خواهد شد. با این‌که دوست داشته شدن برند توسط تبلیغ از سمت مخاطبان بسیار اهمیت دارد، اما جالب و جذاب بودن تبلیغ در بسیاری از مواقع مهم‌تر شناخته‌شده است. 

 

4- لذت(Enjoyment):

یکی دیگر از معیارهای ارزیابی تبلیغ میزان لذتی است که مخاطبان از دیدن یک تبلیغ به دست می آورند. معمولا مخاطبین حس و احساس لذت خود از تبلیغ را به استفاده از محصول منتقل می کنند و مصرف محصول را لذت بخش تلقی می کنند.

معیارهای پیش‌بینی کننده‌ اثربخشی تبلیغات اغلب توسط شرکت‌های تحقیقات بازاریابی، که معمولاً تحت نظارت آژانس‌های تبلیغاتی هستند، برای برندها انجام می‌شود. اگر کمی بیشتر توجه کنید متوجه می‌شوید این معیارها بیشتر با عواطف و احساسات مشتریان و مخاطبان در ارتباط هستند؛ بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اثربخشی تبلیغات تا حد زیادی به تأثیرگذاری بر روی عواطف مخاطبان وابسته است.

سنجش تبلیغات در رسانه‌های مختلف


سنجش تبلیغات در رسانه‌های مختلف
بعد از محتوای تبلیغات و طراحی آن(پیامی که به مخاطب منتقل می‌شود) از مهم‌ترین معیارها رسانه‌ای است که با آن پیام و تبلیغات را به مخاطب منتقل می‌کنیم. در بسیاری از موارد ممکن است برند شما، محتوای مناسب و جذابی داشته باشد اما به دلیل عدم استفاده از رسانه مناسب برای انتشار آن، اثربخشی تبلیغات تا حد زیادی کاهش پیدا کند.


در قسمت رسانه سعی بر این است تا با انتخاب بهترین نوع رسانه، بازدهی تبلیغ موردنظر را به حداکثر امکان برسانیم.

 

سنجش تبلیغات تلویزیونی

 

سنجش تبلیغات تلویزیونی

 

سنجش تبلیغات تلویزیونی ممکن است به روش‌های مختلفی صورت بگیرد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم:


آزمون‌های خانگی:

در این آزمون، شرکت مربوطه یک ویدئو ضبط شده که تبلیغات متعددی در آن ضبط شده است را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد و از آن‌ها در خواست می‌کند که این ویدئوها را ببینند. پس از آن شرکت با مخاطبان تماس گرفته و به سنجش تبلیغات مورد نظر می‌پردازد. 


آزمون‌های کنترلی:

در این آزمون، معمولا در مراکز خرید، محصول خاصی با نام‌های تجاری متفاوت در معرض دید مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود. هر کدام از این نام‌های تجاری، تبلیغات خاص خود را دارد که به مخاطب نشان داده می‌شود. بعد از نشان دادن تبلیغات از مخاطب خواسته می‌شود یکی از نام‌های تجاری را انتخاب کنند. با توجه به انتخاب مخاطبان، می‌توان میزان تاثیرگذاری هر تبلیغ را ارزیابی کرد. 


آزمون‌های تئاتری:

در این آزمون، شرکت تحقیقات مخاطبان هدف خود را به سالنی برای نمایش یک نمایش تلویزیونی دعوت می‌کند؛ در بین این نمایش تبلیغات متعددی نشان داده می‌شود.

قبل از شروع برنامه، شرکت برندهای تجاری مورد علاقه مخاطبان را می‌پرسد. بعد از نمایش نیز دوباره این پرسش برای مخاطبان مطرح می‌شود؛ تغییر نام برند مورد علاقه مخاطبان، میزان اثربخشی تبلیغات نشان داده شده را تعیین می‌کند.
آزمون‌های همزمان: در این آزمون، شرکت تحقیقات تعدادی مخاطب را استخدام می‌کند تا برنامه‌های تبلیغاتی را تماشا کنند. بعد از آن شرکت با پرسیدن نظر افراد به ارزیابی تبلیغات می‌پردازد. 


سنجش تبلیغات سینما
سنجش تبلیغات در سینما نیز تا حدی به آزمون‌های تئاتری شباهت دارد. در این مدل از ارزیابی، زمانی که مخاطبان برای دیدن فیلم به سینما می‌روند، در بین فیلم تبلیغات متنوعی پخش می‌شود.

در سنجش تبلیغات سینما نیز قبل از شروع برنامه از مخاطبانی که حضور دارند درباره برند مورد علاقه‌شان نظر سنجی می‌شود. در بین فیلم تبلیغاتی پخش می‌شود و بعد از فیلم نیز دوباره از آن‌ها نظرسنجی می‌شود.

با این روش می‌توان میزان اثربخشی تبلیغات را مورد سنجش قرار داد.


سنجش تبلیغات بنر و پوستر


سنجش تبلیغات بنر و پوستر
در تحقیقات درمورد بنرها و پوسترهای تبلیغاتی؛ به‌عنوان رسانه‌ای برای تبلیغات، یکی از مواردی که باید مدنظر قرار داد مخاطبان عابر پیاده و وسایل نقلیه هستند. همچنین در این زمینه باید به اطلاعاتی از قبیل منطقه‌ها، مغازه‌ها و ویژگی تجاری این مناطق توجه کرد تا بنرها و پوسترها بتوانند به‌طور استراتژیک و باهدف در آن منطقه قرار بگیرند. 


برای سنجش اثربخشی تبلیغات باید از مخاطبان عابرپیاده و کسانی که به احتمال زیاد تبلیغات و بنرها را در این مناطق مشاهده کرده‌اند نظرسنجی کرد.

 

سنجش تبلیغات مجله


سنجش تبلیغات مجله
روشی که برای اندازه‌گیری تبلیغاتِ مجله‌ها استفاده می‌شود از طریق مخاطبان مجله‌ها و سنجش میزان شناخت این افراد نسبت به آگهی درون مجله‌ها است. محقق معمولاً کارت‌هایی دارد که بر روی آن‌ها لوگوهای انواع مجلات ثبت‌شده است. این کارت‌ها که معمولاً حاوی لوگوی مجله‌ها می‌باشد در بین افراد تقسیم می‌شود.

از افراد خواسته می‌شود تا آن کارت‌هایی را که می‌شناسند و یا در طول 6 ماه گذشته دیده‌اند را جدا از کارت‌هایی که ندیده‌اند و نخوانده‌اند کنار بگذارند. سپس چندین محتوا(تبلیغات انجام شده) در مجله‌ای که مخاطب خوانده است را به او نشان می‌دهند تا بدانند که کدامیک از این تبلیغات را به خاطر دارد. 

در نهایت با پرسیدن این‌گونه سؤالات و مشاهدات به یک جمع بندی و ارزیابی از تبلیغات مورد نظر خواهند رسید.


سنجش تبلیغات روزنامه

اندازه‌گیری تبلیغات روزنامه‌ها معمولاً خواستار دو مصاحبه با هر مخاطب است که در یک بازه زمانی کوتاه از هم جدا می‌شوند. برای روزنامه‌ها، ابتدا از پاسخ‌دهندگان سؤال می‌شود که در طی شش ماه گذشته چه روزنامه‌هایی را خوانده‌اند و یا به بررسی آن‌ها پرداخته‌اند.


سپس از مخاطبان پرسیده می‌شود آخرین باری که مطالب یک مقاله خاصِ حاوی تبلیغات را خوانده‌اند، چه زمانی بوده است؟ البته ناگفته نماند در اندازه‌گیری و نرخ سنجش آن، صرفاً کسانی محاسبه می‌شوند که در روز قبل از مصاحبه یعنی دیروز این دسته از مقالات را خوانده‌اند.


سؤالات کیفی در مورد محل مطالعه و چگونگی به دست آوردن مقاله نیز ممکن است پرسیده شود.


ارزیابی تبلیغات آنلاین


زمانی که شما تصمیم به انجام تبلیغات می‌گیرید، باید بدانید که بعد از انتشار آن، قرار است به چه صورت آن را ارزیابی و تحلیل کنید.


یکی از مزایای تبلیغات آنلاین این است که ابزارهای مشخصی برای اندازه‌گیری و ارزیابی آن‌ها وجود دارد.

ابزارهای متنوعی که موتورهای جستجو آن‌ها را در اختیار صاحبان تبلیغات آنلاین و وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند تا اثربخشی تبلیغات خود را به‌وسیله آن‌ها ارزیابی کنند.

در این قسمت به بررسی برخی ابزارهای ارزیابی تبلیغات در فضای دیجیتال که برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود خواهیم پرداخت.

ترافیک وب‌سایت 


وب‌سایت هر برندی به‌عنوان پایگاه رسمی آن برند شناخته می‌شود. اکثر افراد به‌احتمال بسیار زیاد برای شناخت برند شما در ابتدای کار به وب‌سایت شما سر می‌زنند. بنابراین هر وبسایتی و برندی باید بر روی تبلیغات دیجیتال و آنلاین خود نیز کار کند.


از ابزارهای بسیار مهم در تحلیل ترافیک وبسایت‌ها ابزار گوگل آنالتیک(google analytics) است که در آن شما می‌توانید روند مشاهده وب‌سایت، زمان ماندن کاربرها در سایت و ترک آن و غیره را مشاهده کنید.
برای ارزیابی تبلیغات آنلاین لازم است تا معیارهایی در نظر گرفته شود و با استفاده از آن‌ها به ارزیابی پرداخت. در ادامه این معیارها را توضیح خواهیم داد. 


معیارهای های ارزیابی تبلیغات آنلاین
همان‌طور که گفتیم در جهت ارزیابی تبلیغات لازم است معیارهایی را در نظر بگیریم تا با استفاده از آن‌ها میزان اثربخشی تبلیغات انجام شده را شناسایی و ارزیابی کنیم. در قسمت با برخی معیارهای ارزیابی تبلیغاتی که در فضای آنلاین انجام می‌شود آشنا خواهیم شد تا با استفاده از آن‌ها اثربخشی تبلیغات را اندازه‌گیری کنیم. 


ترافیک وب‌سایت(Website traffic) 


ترافیک وب‌سایت، تعداد افرادی است که از سایت شما دیدن می‌کنند. زمانی که شما یک کمپین تبلیغاتی در فضای آنلاین اجرا می‌کنید، در بسیاری از موارد، هدف بالا رفتن ترافیک وب‌سایت شما از طریق آن تبلیغ است. بنابراین باید بدانید که ترافیک وب‌سایت شما بعدازآن تبلیغ به چه صورت شده است. 

بنابراین ترافیک وب‌سایت یکی از معیارهایی است که باید روند و مقدار آن قبل، و بعد از تبلیغات به‌دقت ارزیابی شود. 

برای مثال تصویر زیر، تصویری از فضای گوگل آنالیتیکس می‌باشد که داده‌هایی را از بازدید سایت توسط کاربران در اختیار ما قرار می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تعداد کاربران آنلاین در سایت مورد نظر 100 نفر می‌باشد. 


سشن(session) به معنای تعداد بازه‌های زمانیِ 30 دقیقه‌ای است که کاربر در سایت مانده و سایت شما را ترک نکرده است. برای مثال اگر شما 90 دقیقه در سایت مانده باشید و در حال کار با قسمت‌های مختلف سایت باشید، سشن عدد 3 می‌باشد. 


در گزینه بعد نرخ پرش(bounce rate) نشان داده شده است؛ نرخ پرش به مفهوم ساده یعنی کاربر سایت شما را باز کند و بدون انجام هیچ عملی و در مدت زمان کوتاه سایت را ترک کند؛ نرخ پرش به صورت درصد بیان می‌شود؛ برای مثال در تصویر زیر، نرخ پرش 68 درصد است؛ به این معنی که از هر 100 نفری که به سایت وارد می‌شوند، 68 نفر آن‌ها خیلی سریع و بدون گرفتن نتیجه، سایت را ترک کرده‌اند. 

مدت زمان سشن‌ها(session duration) که در گزینه بعد در تصویر مشاهده می‌کنید، از تقسیم کل مدت زمان سشن‌ها به تعداد سشن‌ها بدست می‌آید.

نرخ تبدیل(conversion rate)

 

نرخ تبدیل(conversion rate)

نرخ تبدیل شامل تغییراتی است که به دنبال تبلیغات شما بوجود می‌آید. این تبدیل ممکن است شامل کلیک کاربران بر روی بنر آنلاین شما، ثبت نام کاربران در وب‌سایت شما و همچنین خرید از وب‌سایت که هدف نهایی است، ‌باشد. در آگهی‌های بنر از کدهای منحصر به فردی استفاده می شود که تعامل بیننده را از اولین کلیک تا گرفتن اطلاعات ثبت نام در تمام زمان ممکن تا اتمام فروش، در صورت امکان ردیابی می کنند.

استفاده از کدها به تبلیغ کنندگان این امکان را می‌دهد تا ببینند کدام تبلیغات موثرتر است تا به دنبال آن جذاب‌ترین تبلیغات را شناسایی و ارزیابی کنید.
درگیری مصرف کننده(Consumer Engagement)

یکی از ارزیابی‌های بسیار مهم در تبلیغات آنلاین بحث درگیری مصرف کننده است. تعامل افراد با وب‌سایت شما از کلیک تا ورود به سایت، اقدامات کاربر در وب‌سایت و مدت زمانی که در سایت می‌ماند از معیارهای درگیری می‌باشد. افزایش عوامل گفته شده و یا به عبارتی همان درگیری مصرف کننده نشان دهنده تبلیغات موثر می‌باشد.
نرخ خرید(Reach rate) 


در نهایت چیزی که برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین اهمیت دارد این است که چه تعداد خرید از طریق بنرهای تبلیغاتی آنلاین انجام شده است. کوکی‌ها(Cookies) که بازدیدهای صفحه‌ای منحصر به فرد در دستگاه های کاربران را ردیابی می‌کنند، به سرورهای تبلیغاتی اجازه می‌دهند تا تعداد بازدیدکنندگان رسیده با یک کمپین را گزارش دهند.


نتیجه‌گیری 


در این مقاله به بحث درباره ارزیابی تبلیغات و اهمیت آن پرداختیم. دانستیم که برای تبلیغات، قبل از انتشار آن؛ برای بهتر شکل گرفتن آن و بعد از انتشار آن نیز باید ارزیابی صورت گیرد. در این مقاله علاوه بر بیان معیارهای اثربخشی تبلیغ، درباره رسانه‌های تبلیغاتی و ارزیابی تبلیغات انجام شده در آن‌ها بحث کردیم. در نهایت نیز به تبلیغات آنلاین و ارزیابی تبلیغات در این زمینه پرداختیم.


با توجه به نکات گفته شده باید عوامل و معیارهای اثربخشی تبلیغات را دانست و بعد از هر تبلیغ به تحلیل پرداخت تا بدانیم که تبلیغ موردنظر تا چه حد ما را به نتیجه مطلوب نزدیک‌تر کرده است و پس ‌از آن برای بهبود تبلیغات باید چه روشی را در جهت رسیدن به معیارهای اثربخشی پیش بگیریم.


بنابراین با توجه به این‌که تبلیغات شما در چه زمینه‌ای می‌باشد از یکی از روش‌های گفته شده برای ارزیابی تبلیغات بهره بگیرید.

در بسیاری از موارد تبلیغات در فضای آنلاین نیست و به صورت بنر و پوستر می‌باشد؛ در این موارد باید به تحقیقات میدانی پرداخت و از مخاطبانی که به احتمال زیاد تبلیغات شما را دیده‌اند در این‌باره پرس و جو کرد که یکی از روش‌های آن با استفاده از پرسشنامه می‌باشد.

اگر در فضای آنلاین تبلیغات می‌کنید، بی شک ابزار گوگل آنالیتیکس از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی‌ست که باید از آن بهره بگیرید.


به صورت کلی، آشنایی با تحقیقات بازاریابی و استفاده از روش‌های مناسب جهت گردآوری اطلاعات از مخاطبان یک تبلیغ، کلید نهایی در ارزیابی اثربخشی یک تبلیغ است.


موسسه مطالعاتی راهبردی سپینود شرق در این مقاله به مدیران پیشنهاد می‌کند تا اهمیت ارزیابی تبلیغات را به‌طور دقیق درک کنند و آن را در کسب‌وکار خود به‌کارگیرند. اگر پیشنهاد و یا تجربه‌ای در این زمینه‌دارید با ما در قسمت نظرات این مقاله به اشتراک بگذارید.

 

 

نظرتان را ثبت کنید