طرح توجیهی مقدماتی احداث دهکده سلامت با مرکزیت بیمارستان نیمه ساخته جنوب جزیره

طرح توجیهی مقدماتی احداث دهکده سلامت با مرکزیت بیمارستان نیمه ساخته جنوب جزیره

تاریخ پروژه : بهار 97
کارفرما : دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد

طرح توجیهی مقدماتی احداث دهکده سلامت با مرکزیت بیمارستان نیمه ساخته جنوب جزیره

کارفرما:دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد
محل پروژه: منطقه آزاد کیش

 

کارفرما:سازمان مناطق آزاد

چکیده طرح مقدماتی

گسترش صنعت گردشگري علاوه بر نقش و تأثیر آن در ایجاد، احیا و ارتقای تصویر ملي کشور، موجب ارتقاي ابعاد وسيع اقتصادي از جمله ايجاد فرصت‌هاي شغلي، درآمدزايي، كاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعي و رفاه در جامعه می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که در سال‌هاي اخير خاورميانه بيشترين رشد را در زمينه گردشگري داشته است، لیکن جايگاه ايران در بازار بزرگ گردشگري جهانی كمتر از كشورهاي استوني، قبرس، اروگوئه و حتي كشور كوچك مانند بحرين بوده و تنها در كمتر از يك درصد از بازار گردشگري جهان سهیم است. در این میان یکی از بخشهای مهم و سودآور این صنعت به حوزه گردشگری سلامت و به عبارتی گردشگری درمانی تعلق دارد.
بر اساس تحقیقات انجام گرفته هر گردشگر سلامت در ایران سه برابر گردشگران عادی ارز آوری دارد. به طور دقیقتر هزینه‌هایی که بیماران خارجی در ایران دارند تنها 30% در بخش درمان و بقیه صرف اقامت و گردشگری می‌شود. با توجه به تعرفه‌های درمانی کشور و خدماتی که ارائه می‌گردد پیش بینی می‌شود که به طور میانگین به ازای هر بیماری که وارد کشور شود حداقل 5 تا 7 هزار دلار ارز آوری ایجاد گردد.
بیشترین آمار گردشگران سلامت در سه سال اخیر حدود 80 هزار گردشگر خارجی است. بیشترین گردشگران سلامت از کشورهای جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان، شرق ترکیه و شمال عراق هستند که البته بیماران و گردشگران کشورهای جنوب خلیج فارس به صورت بالقوه می توانند به عنوان بخش دیگیری از بازار هدف کشورما قرار گیرند.
در حال حاضر، منطقه آزاد کیش که به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری، تجاری و دریایی در منطقه تبدیل‌شده است، از زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل هوایی و دریایی برخوردار است و ویژگی‌هایی نظیر افزایش ظرفیت فرودگاه بین‌المللی درحال‌توسعه، تا 8 میلیون مسافر، توسعه بندر و ترمینال مسافری مدرن، هتل‌ها، مراکز مسکونی و مکان‌های گردشگری مدرن، جاذبه‌ها و محصولات ارزشمند گردشگری دریایی، زیرساخت‌های سازگار با محیط‌زیست را فراهم کرده است. این منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی خود، دارا بودن اماکن و تاسیسات گردشگری، فرهنگی، تاریخی و... ظرفیت بالفعل توریست‌پذیری و بالقوه جذب توریست درمانی، می تواند با اتکاء به توانمندی‌های بالقوه و بالفعل خویش یکی از سرآمدترین مناطق کشور برای ایجاد گردشگری سلامت به شمار آید.
سرانه تخت‌های بیمارستانی در دنیا 3.5 تخت به ازای هر 1000 نفر، در کشورهای همسایه 2.5 تخت و در ایران 1.7 تخت می‌باشد. این در حالی است که سرانه تخت در استان هرمزگان حدود 1.2 و در کیش 1.6 تخت به ازای هر 1000 نفر می‌باشد. لذا سرانه تخت در استان هرمزگان و جزیره کیش از سرانه ایران و سرانه کشورهای همسایه کمتر می‌باشد. از طرفی استان هرمزگان 1.7 میلیون نفر و جزیره کیش حدود 40 هزار نفر جمعیت دارند.
برای دستیابی به شاخص منطقه که حدود 2.5 تخت به ازای هر 1000 نفر می‌رسد نیاز است تا در ده سال آینده تعداد 77,987 تخت بیمارستانی به کشور اضافه شود. با توجه به نرخ رشد جمعیتی حدود 1.24 درصد میزان تخت بیمارستانی موردنیاز کل کشور در سال 1405 حدود 226,022 تخت و در استان هرمزگان حدود 5,369 تخت و در جزیره کیش حدود 113 تخت می‌باشد. این تعداد تخت میزان موردنیاز تخت بیمارستانی را تنها برای ساکنین منطقه و جزیره تأمین می‌کند؛ بنابراین میزان تخت موردنیازی که باید اضافه شود حدود 49 تخت در 1408 می‌باشد. از طرفی تا سال 1405 تعداد 64 تخت بیمارستانی موجود در جزیره کیش فرسوده شده و از رده خارج خواهد شد. لذا دهکده سلامت با مرکزیت بیمارستان 200 تخت خوابی نیمه ساخته جنوب جزیره بوده در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.
هزينه سرمایه‌گذاری طرح حدود 1,924,675 میلیون ريال می‌باشد كه از اين ميزان حدود 1,683,644 میلیون ريال دارايي‌هاي ثابت،‌ معادل 19,467میلیون ريال هزینه‌های قبل از بهره‌برداری 198,000 میلیون ریال سود دوران مشارکت و 43,031 میلیون ريال سرمايه در گردش می‌باشد. لذا نرخ بازده داخلی طرح از دیدگاه کل سرمایه‌گذاری (IRR) معادل 22.29% و دوره بازگشت سرمایه عادی 5.81 سال برآورد شده است. بر اساس مطالعات انجام شده سرمایه‌گذاری در پروژه احداث دهکده سلامت با مرکزیت بیمارستان نیمه ساخته در منطقه آزاد کیش از توجیه‌پذیری اقتصادی برخوردار خواهد بود. ضمن آنکه لازم به یادآوریست که مزیت‌ها و مشوق‌های متعدد ناشی از برقراری نظام حقوقی و قانونی مناطق آزاد از جمله معافیت‌های مالیاتی 20 ساله و دائمی ارزش افزوده، مستثنی بودن واردات از مواد اولیه و تجهیزات از مقررات عمومی واردات و صادرات کشور، عدم نیاز به ویزای قبل از ورود به منطقه برای اتباع خارجی، تضمین سرمایه‌گذاری خارجی، عدم محدودیت در درصد مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، فضای کسب و کار مناسب‌تر و ... بطور حتم توجیه‌پذیری هرگونه فعالیتی را در این منطقه فزون‌تر خواهد کرد.

خلاصه طرح

healthy village

 

نظرتان را ثبت کنید