9 گام برای انجامِ موفقیت آمیزِ تحقیقات بازاریابی

9 گام برای انجامِ موفقیت آمیزِ تحقیقات بازاریابی

در این نوشتار گام های اجرایی جهت انجام موفقیت آمیز تحقیقات بازاریابی به ترتیب ارائه می شوند.

  • 29 اسفند 1395
  • 4620
9 گام برای انجامِ موفقیت آمیزِ تحقیقات بازاریابی

در این نوشتار گام های اجرایی جهت انجام موفقیت آمیز تحقیقات بازاریابی به ترتیب ارائه می شوند.

تدوین مشکل اولین گام در انجام تحقیق است.

در این نوشتار گام های اجرایی جهت انجام موفقیت آمیز تحقیقات بازاریابی به ترتیب ارائه می شوند. شما می توانید آن ها را با نیازهای کسب و کار خود منطبق نمایید و در انجام تحقیقات استفاده کنید.


گام اول: تدوین مشکل
تدوین مشکل اولین گام در انجام تحقیق است. مشکل باید درک شود، علت آن تشخیص داده شود و سپس برای حل آن راه حل ارائه شود. مشکلاتی که در حوزه مدیریت مشاهده می شوند، می توانند به عنوان مشکل تحقیق مطرح شوند. به عنوان مثال، «عدم رشد در فروش» باید به عنوان مشکل تحقیقاتی مطرح شود.


گام دوم: روش بررسی
معمولا روش های علمی، الگوهایی استاندارد برای بررسی و پژوهش هستند. این روش ها فرصتی را برای شما فراهم می نمایند که بتوانید از دانش موجود به عنوان نقطه شروع استفاده نموده و مسیر حل مشکل را ادامه دهید. روش علمیِ بررسی شامل مراحل زیر می باشد:
1. تدوین مشکل
2. طرح فرضیه
3. پیش بینی بر اساس فرضیه
4. تعیین روش آزمون فرضیه
5. انجام آزمون فرضیه
6. تجزیه و تحلیل نتایج


گام سوم: روش تحقیق
علاوه بر انتخاب روش بررسی (عینی یا ذهنی)، شما باید روش تحقیق را نیز انتخاب کنید. روش تحقیق بر مبنای سوال پژوهش مشخص می شود. روش تحقیق می تواند تجربی و یا غیر تجربی (غیر آزمایشگاهی) باشد. در تحقیقات تجربی می توانید، متغیر های زاید را کنترل و یک یا چند متغیر را دستکاری نمایید اما در پژوهش های غیر آزمایشگاهی تنها می توانید مشاهده کنید و حق دخالت ندارید.


گام چهارم: طراحی تحقیق
طراحی تحقیق، لازمه مطالعه و جمع آوری داده ها است. شامل روش ها و رویه های مورد استفاده در راستای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز است.

 

گام پنچم: تکنیک های جمع آوری داده
دو روش مهم جمع آوری داده، مصاحبه و مشاهده هستند. مصاحبه ها نیاز به پرسش و پاسخ دارند. روش های انجام مصاحبه می تواند چهره به چهره، توسط ایمیل، تلفن و یا از طریق اینترنت باشد. روش دیگر، مشاهده است. در این روش، رفتار فرد یا شرکت در گذشته و یا در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرد. تکنیک های جمع آوری داده ها برای رفتار گذشته می تواند شامل بررسی سوابق شرکت و یا تجزیه و تحلیل و بررسی مطالعات منتشر شده توسط منابع خارجی باشد.

 

گام ششم: تعیین نمونه
دو روش برای انتخاب نمونه از جامعه وجود دارد: احتمالی و غیر احتمالی. روش احتمالی، عبارت است از انتخاب تصادفي نمونه از جامعه در حالی که روش غیر احتمالی، مبتنی بر قضاوت محقق و در دسترس بودن نمونه است. بعد از انتخاب روش نمونه برداری، باید حجم نمونه تعیین شود.


گام هفتم: جمع آوری داده
در این مرحله داده ها جمع آوری میشوند. جمع آوری داده میتواند شخصی (چهره به چهره) و یا از طریق مصاحبه های تلفنی و با استفاده از پایگاه داده های موجود انجام شود. این روشها بستگی به بودجه شما دارد. نظرسنجی های اینترنتی نیاز به پرسنل کمتر و در نتیجه هزینه کمتر دارند.


گام هشتم: تجزیه و تحلیل و تفسیر
به منظور به دست آوردن اطلاعات مفید، شما باید داده ها را تحلیل نمایید. روش تجزیه و تحلیل بستگی به نوع داده های جمع آوری شده و نوع اندازه گیری آنها دارد.


گام نهم: تهیه گزارش از انجام تحقیق بازاریابی
نقطه اوج فرایند تحقیقات بازاریابی، ارائه گزارش از پژوهشِ انجام شده است. این گزارش شامل تمام اطلاعات، توضیحات دقیق از روند انجام تحقیق، نتایج، نتیجه گیری و توصیه ها و پیشنهادات است. گزارش باید طوری نوشته شود که به آسانی قابل درک باشد. بهتر است که دو نوع گزارش تهیه نمایید: گزارش فنی و گزارش خلاصه. گزارش فنی در مورد روش ها و پیش بینی فرضیه های اساسی است. محتوای این گزارش باید درباره یافته های دقیق پژوهش باشد. اما گزارش خلاصه، همان طور که از نام آن پیداست، عبارت است از خلاصه مراحل تحقیق و ارائه یافته ها و نتیجه گیری. یک راه دیگر برای ارائه نتایج و یافته ها، ارائه نمودار و گراف و یا ارائه گزارش به صورت چهره به چهره به فرد مورد نظر است.
در نهایت توجه داشته باشید که باید برای انجام مطالعه و تحقیق، تعداد پرسنل، زمان و هزینهِ مورد نیاز را پیش بینی و تعیین نمایید.


تهیه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. .

برچسب ها :

مطالب مرتبط

نظرتان را ثبت کنید