6 قدم برای تسهیل سرمایه‌گذاری صنعتی

6 قدم برای تسهیل سرمایه‌گذاری صنعتی

گروه صنعت و معدن: «رونق تولید»، «اشتغال» و «توسعه صادرات غیرنفتی» سه محور اصلی در اقتصاد کشور هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت دارد این سه محور را در سال 94 با جدیت دنبال کند.

  • 19 اردیبهشت 1394
  • 3515
6 قدم برای تسهیل سرمایه‌گذاری صنعتی

گروه صنعت و معدن: «رونق تولید»، «اشتغال» و «توسعه صادرات غیرنفتی» سه محور اصلی در اقتصاد کشور هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت دارد این سه محور را در سال 94 با جدیت دنبال کند.

گروه صنعت و معدن: «رونق تولید»، «اشتغال» و «توسعه صادرات غیرنفتی» سه محور اصلی در اقتصاد کشور هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت دارد این سه محور را در سال 94 با جدیت دنبال کند.

با توجه به فضای تازه اقتصادی و زمینه‌سازی برای رفع موانع تحریمی از سر راه صادرات و تولید، تیم اقتصادی دولت موظف شده زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری و حضور فعال بخش خصوصی در حوزه‌های با اولویت اقتصادی را فراهم کند. گفته می‌شود آسان‌سازی فرآیندهای اداری کسب‌و‌کار، امنیت سرمایه‌گذاری، تامین نقدینگی مورد نیاز و ... لازمه شتاب گرفتن حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مولد است.

  وضعیت تامین سرمایه در گردش
در این میان، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح اقدامات این وزارتخانه برای رونق بخش تولید و صادرات در سال جاری اعلام کرد: برای رونق بخشیدن به تولید و صادرات از صنایع داخلی حمایت خواهد شد؛ به همین منظور امسال حداقل 130 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای این بخش پیش‌بینی شده است.
رقم پیش‌بینی شده در حالی است که پیش از این وی با توجه به واحدهای تازه تاسیس صنعتی و تغییر نرخ نهاده‌های تولید، میزان سرمایه در گردش موردنیاز بخش صنعت در سال 94 را بیش از 170 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.
به گفته محسن صالحی‌نیا، در سال گذشته حدود 65 درصد سرمایه در گردش صنایع کشور تامین شده بود؛ به طوری که به منظور جذب تسهیلات از طریق منابع داخلی بانک‌ها، همچنین منابع ریالی صندوق توسعه ملی اقدامات مختلفی در سال گذشته صورت گرفت که نتیجه آن پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن به میزان 910 هزار میلیارد ریال (معادل 31 درصد کل تسهیلات پرداختی) است. همچنین به 293 واحد تولیدی مبلغ 11هزار و 631 میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی سرمایه در گردش اختصاص یافته که مبلغ 6 هزار و 935 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

  ستاد سیاست‌گذاری در صنایع استراتژیک
دومین اقدام معاونت امور صنایع برای رونق تولید برگزاری نشست‌های تخصصی با صنایع مختلف به منظور پیگیری مسائل و مشکلات این بخش است؛ طوری که ستادهای سیاست‌گذاری و شوراهای مختلفی در صنایع مهم و استراتژیک از جمله صنایع خودرو، ریلی، دریایی، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، نساجی و ... ایجاد شده است.

  استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی
هماهنگی لازم برای به کارگیری حداکثر ظرفیت‌های تولیدی کشور در انجام صادرات انواع کالا و خدمات فنی و مهندسی و تامین تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ای در خارج از کشور، سومین اقدامی است که از سوی این معاونت اعلام شده است. در این زمینه برنامه‌هایی برای توسعه صادرات پیش‌بینی شده که در سال گذشته پیگیری و در سال 94 نیز از اولویت‌های اصلی در صنایع مختلف است.
در کنار این موارد، این معاونت به منظور رونق تولید، هماهنگی با وزارتخانه‌های عضو کارگروه بررسی فهرست کالایی توانمندی‌های ساخت داخل (مصوب خرداد سال 93) و عدم واردات کالاهای دارای مشابه ساخت داخل از سوی دستگاه‌های دولتی را در دستور کار قرار داده است.
از سوی دیگر، اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات؛ بررسی و تهیه فهرست اقلام و میزان ساخت داخل پروژه‌های صنعتی بزرگ (مانند طرح های فولاد و پتروشیمی)، بررسی و تعیین راهکاری برای استفاده از فاینانس‌های خارجی در خرید کالاهایی که ساخت داخل ندارد را باید پیگیری کند.
مشارکت در جلسات بازنگری مصوبه هیات‌وزیران در مورد شرایط استقرار واحدهای تولیدی صنایع پیشرفته و دانش بنیان و رده‌بندی زیست محیطی تولیدات برقی، الکترونیکی و تجهیزات پزشکی با مشارکت سازمان محیط زیست و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از دیگر اقدامات برای بخش تولید است.

  مدیریت واردات با 4 راهکار
مدیریت واردات از طریق بررسی و پیشنهاد اعطا یا اخذ تعرفه‌های ترجیحی با سایر کشورها، ارائه مشاوره فنی به گمرک ایران در خصوص تشخیص و طبقه‌بندی و ایجاد ردیف تعرفه کالاهای وارداتی و ارزش پایه، بررسی و پیشنهاد گروه‌بندی کالایی و تعیین نوع ارز تخصیصی (متقاضی، مبادله‌ای) برای ورود کالا، بازنگری در معافیت حقوق ورودی کالاها از جمله کالاهای وارداتی توسط ملوانان و مرزنشینان از دیگر مواردی است که در سال جاری پیگیری خواهد شد.

  پایش تولید کالاهای منتخب
بر اساس گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت، این معاونت به منظور رونق تولید، پایش و بررسی تولید کالاهای منتخب را به منظور استفاده در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های صنعتی در دستور کار قرار داده است.
از سوی دیگر، بررسی، برنامه‌ریزی و پیگیری برای استفاده بهینه از خطوط تولیدی ماشین‌آلات و تجهیزات و تکمیل زنجیره‌های تولید و هماهنگی با معاونت برنامه‌ریزی به منظور حمایت از متقاضیان سرمایه‌گذاری در این رشته را مدنظر قرار داده است.
در راستای تدوین فهرست ظرفیت‌های صادراتی، همکاری با مرکز توسعه تجارت به منظور حضور هدفمند واحدهای ماشین‌سازی و تجهیزات در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

  پیگیری تولید صادرات محور
معرفی و انجام هماهنگی لازم از طریق واحدهای تولیدی به منظور حضور فعال و معرفی کالاهای ایرانی در نمایشگاه‌های مختلف به خصوص در کشورهای منطقه (مانند عراق، عمان، قطر و افغانستان) از دیگر رویکردهایی است که با هدف توسعه تولید صادرات محور در دست انجام است.

منبع:دنیای اقتصاد

نظرتان را ثبت کنید