انجام مطالعات اولیه و پایه برای احداث مراکز اقامتی در تمام دنیا و در بین متخصصین این حوزه، بسیار با اهمیت و غیر قابل چشم پوشی است

مکان یابی هتل و مراکز اقامتی

  • 19 فروردین 1398
  • 3848
مکان یابی هتل و مراکز اقامتی

گردشگری به این دلیل که در صورت اجرای صحیح، می تواند بدون آلوده سازی محیط زیست انسانی انجام گیرد، و در مقایسه با سایر صنایع، آلودگی بسیار کمتری برای محیط پیرامون در بر دارد، "صنعت سفید" نام گرفته است.

یکی از الزاماتی که نقش اساسی در موفقیت پروژه هتل ها ایفا می کند، مکانیابی درست و صحیح هتل ها و مراکز اقامتی است.

امروزه، با توجه به بزرگ شدن شهرها و افزایش مشغولیت های ذهنی و عملی شهروندان، توجه به اوقات فراغت به عنوان زمانی برای استراحت، گردشگری، کسب آرامش فکری و دریافت نشاط بسیار ضروری به نظر می رسد و فراهم کردن فضایی برای آرامش و نشاط گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است.


گردشگری به این دلیل که در صورت اجرای صحیح، می تواند بدون آلوده سازی محیط زیست انسانی انجام گیرد، و در مقایسه با سایر صنایع، آلودگی بسیار کمتری برای محیط پیرامون در بر دارد، "صنعت سفید" نام گرفته است. امروزه، شهرهای بزرگ دنیا، از راه توسعه گردشگری درآمدهای هنگفتی به سمت جامعه خود جذب می کنند و در عین حال زمینه دوستی و صلح و صفا را برای مردم خود و گردشگران فراهم می کنند.


احداث هتل ها، ریزورت ها (مجتمع های اقامتی-تفریحی)و مراکز اقامتی، به عنوان یکی از مهترین عوامل هدایت کننده جهت اشتغال زایی، جذب گردشگر و حفظ ثروت در زمینه توسعه و پیشرفت میباشد که نقش اساسی و مهمی در رشد اقتصاد بومی و بهبود شرایط محیط زندگی در برخواهد داشت. با این وجود، باید به این نکته توجه شود که صرفاً احداث هتل ها و مراکز اقامتی بدون توجه به سایر عوامل مهم و تأثیرگذار در این زمینه، فایده چندانی در بر نخواهد داشت و سبب هدر رفتن مقادیر عظیمی از سرمایه مالی، انسانی، تکنولوژیکی و ... خواهد شد.

 

بنابراین، انجام مطالعات اولیه و پایه برای احداث مراکز اقامتی در تمام دنیا و در بین متخصصین این حوزه، بسیار با اهمیت و غیر قابل چشم پوشی است. یکی از الزاماتی که نقش اساسی در موفقیت این پروژه ها ایفا می کند، مکانیابی درست و صحیح هتل ها و مراکز اقامتی است.


ارزیابی و انتخاب یک مکان مناسب برای احداث هتل، یکی از مهمترین مسائل در توسعه صنعت هتلداری محسوب می شود. بدون در نظر گرفتن الزامات مکان یابی مناسب، حتی شهرهای دارای جاذبه های گردشگری فراوان نیز نمی توانند به یک مرکز گردشگری مهم و اصلی تبدیل شوند.

بدون شک، تا به حال مراکز اقامتی و هتل های بسیاری احداث شده اند که در طول سال با 20 تا 30 درصد ظرفیت خود خدمات رسانی می کنند و در عمل ضرر ده هستند. برای احداث این هتل ها، مطالعات اولیه و توجیهی صورت نگرفته است و به احتمال زیاد در مکانیابی این هتل ها، الزامات اساسی رعایت نشده است.

برای جلوگیری از این موارد، یکی از فاکتورهای اصلی و مهم، مکانیابی مراگز اقامتی و گردشگری است که در ادامه به آن پرداخته شده است.
با توجه به کمبود منابع فارسی زبان در رابطه با مکانیابی هتل ها و عدم توجه سرمایه گذاران به این مقوله، معیارهای مورد نیاز برای مکانیابی هتل ها از مقالات خارجی استخراج و دسته بندی شده اند.

 

 

مکان یابی هتل

معیارهایی که می توان در پروژه های عملی اجرا شده برای مکانیابی هتل ها ذکر کرد عبارتند از:


1. اندازه قطعه زمین مورد نظر برای احداث هتل


2. فاصله از مراکز خدماتی و تفریحی موجود مانند تئاتر و سینما، پارک های شهری، مراگز گردشگری و تفریحی و ...


3. هزینه های عملیاتی مانند هزینه نیروی انسانی مورد نیاز، کیفیت و کارآزمودگی نیروی انسانی در دسترس، میانگین حقوق ودستمزد پرسنل در منطقه مورد نظر


4. مردم محلی و رفتار آنها در قبال پذیرش و یا عدم پذیرش جامعه گردشگر و میزان مهمان نوازی مردم بومی در منطقه مورد نظر


5. الزامات زیست محیطی و مکانی


و ...
در این نوشتار، برای بررسی بهتر و تخصصی تر معیارهای مکانیابی هتل، مقاله معیارهای مکانیابی هتل های توریستی با استفاده از تکنیک AHP انتخاب شده است که معیارهای اصلی در مکانیابی هتل ها و شاخص های آن را به طور قابل فهم ذکر کرده است و در انتها، نتیجه گیری ملموسی ارائه داده است. این معیارها عبارتند از:


1. شرایط جغرافیایی


2. امکانات حمل و نقل


3. مدیریت اجرایی

 

 

مطالب خواندنی :

طرح توجیهی هتل-امکان سنجی احداث هتل

نکات مهم در مکان یابی بیمارستان

ضرورت نگارش طرح توجیهی گردشگری


در این مقاله، یک نمونه موردی اجرایی و واقعی برای مکانیابی هتل توریستی در شهر دنیزلی ترکیه بررسی شده است. در این نمونه، دو سرمایه گذار در صدد انتخاب زمینی برای احداث یک هتل توریستی در دنیزلی(Denizli) هستند و چهار گزینه پیشنهادی برای انتخاب زمین این هتل در اطراف دنیزلی دارند و می خواهند بهترین مکان را برای احداث یک هتل توریستی انتخاب کنند.

دنیزلی شهری در جنوب غربی ترکیه با جمعیتی بیش از 500 هزار نفر است که سالیانه بیش از 3 میلیون نفر توریست را به خود جذب می کند. این شهر دارای 233 واحد اقامتی توریستی با بیش از 18000 تخت است که با اخذ سیاستهای جذب توریست از سوی مقامات محلی این شهر، نیاز به احداث واحدهای جدید روز به روز حس می شود.

در این مطالعات عنوان شده است که برای احداث هتل توریستی جدید در این شهر، عوامل و معیارهای مختلفی در این کار دخیل هستند که این تصمیم گیری را به یک تصمیم گیری چند معیاره مبدل می کنند. در این نوشته، 3 معیار اصلی با 15 شاخص عنوان شده اند که با روش AHP بررسی و اولویت بندی شده اند و در نهایت، درصد اهمیت آنها در پروژه های مکانیابی هتل ها بدست آمده است.

 

مکان یابی هتل

 

در این مطلب، درصد اهمیت معیارها و شاخص ها نسبت به یکدیگر از دیدگاه سرمایه گذاران و ذینفعان بررسی شده است و همینطور، 4 گزینه ی زمین موجود، نسبت به هر یک از معیارها و شاخص ها نمره دهی شده اند و در نهایت نمره نهایی هر یک از 4 زمین مورد نظر، بدست آمده اند و اولویت بندی شده اند.

این معیارها از اصولی ثابت برای اکثر پروژه ها پیروی می کنند و می توان گفت قابل بکارگیری و بررسی برای اکثر پروژه ها هستند، اما وزن دهی و درصد اهمیت وزنی که برای هر معیار در نظر گرفته می شود، بسته به شرایط هر پروژه و نظر تخصصی کارشناسان به طور حتم متفاوت خواهد بود و نمی توان وزن های یکسانی برای این معیارها در دو پروژه متفاوت در نظر گرفت.


به این ترتیب، هدف اصلی برای مطرح کردن این پژوهش، بدست آمدن دید مناسبی از معیارها و شاخص های مورد نظر در مکانیابی هتل ها هستند که با نگاهی به جدول فوق، این آگاهی تا حدود زیادی حاصل خواهد شد. البته قابل ذکر است که معیارهای مختلف با توجه به شرایط هر منطقه و جامعه و موقعیت سیاسی- جغرافیایی متفاوت است که این تفاوت ها باید حتماً در نظر گرفته شوند. در پژوهش ذکر شده، درصد اهمیت معیار شرایط جغرافیایی نسبت به سایر معیارها بیشتر است.

نتیجه گیری
در نهایت، می توان گفت با انجام مطالعات امکان سنجی و بررسی های اولیه درباره مکانیابی پروژه های اقامتگاهی و هتل ها، می توان تا حد زیادی ریسک و به خطر اندازی سرمایه برای سرمایه گذاران را به حداقل ممکن کاهش داد و دید مناسبی از دلایل انتخاب مکان مورد نظر بدست آورد.

 


منابع:
-اولویت بندی عوامل موثر بر مکان گزینی هتل ها در شهر تهران، آیدا حکیم الهی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی
-بررسی مطالعه مکان گزینی احداث ریزورت هتل با توجه به مسائل زیست محیطی (نمونه موردی: شهر بندرعباس)
شناسه (COI) مقاله: TSDI02_034منتشر شده در دومین کنگره تخصصی مدیریت شهری ایران در سال ۱۳۹۳
-Revised version of "Selection of Tourist Hotel Location with Multi Criteria Decision Making Method” Marketing and Tourism Management Conference, University of Jan Amos Comenius, Prague. 10 April 2014.

 

تهیه شده در موسسه سپینود شرق

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد.

نظرتان را ثبت کنید