موج جدید تحقیقات بازاریابی

  • 29 آبان 1398
  • 4079
موج جدید تحقیقات بازاریابی

پیشرفت‌های تکنولوژی می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی آینده بازاریابی تأثیرگذار باشد، به‌نحوی‌که بخش عظیمی از فرآیند بازاریابی را تغییر دهد.

عبارت موج سوم، که از کتاب الوین تافلر به همین نام‌گرفته شده، اشاره به انجام کارهای گذشته به روش‌های تازه به‌کارگیری فناوری است. موج سوم تحقیقات بازاریابی نه‌تنها الگوی نوینی برای به‌کارگیری اطلاعات ارائه می‌کند، بلکه دریافت بنیادینی از نقش تحقیقات بازاریابی در کمک به تصمیمات را نیز فراروی مدیران قرار می‌دهد.

نیروهای موجود در موج جدید تحقیقات بازار
پیشرفت‌های تکنولوژی می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی آینده بازاریابی تأثیرگذار باشد، به‌نحوی‌که بخش عظیمی از فرآیند بازاریابی را تغییر دهد. بازاریابان همواره نگاه رو به جلویی دارند تا بتوانند آینده بازار را پیش‌بینی کنند، زیرا پیش‌بینی بازار امکان توسعه برند و جذب مشتری جدید را افزایش می‌دهد.
بنابراین می‌توان گفت که بازاریابان موفق برای پاسخ به سؤالات خود همواره در حال تحقیق و محاسبه هستند. زیرا پیش‌بینی بازار و داشتن چشم‌انداز درستی از آن می‌توان از تبلیغات و نوآوری‌های پیشرفته استفاده کرد و آینده بازاریابی را نیز پیش‌بینی کرد. 10 روند مهم که آینده بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهند:


1- تلفن همراه
در چند سال اخیر تلفن همراه به یکی از عناصر کلیدی بازاریابی تبدیل‌شده است. امروزه تلفن همراه هوشمند، تپلت، گجت های پوشیدنی و دستگاه‌های مکمل تلفن همراه به پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال تبدیل‌شده‌اند و آینده بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در حقیقت می‌توان گفت توسعه بازاریابی موبایلی امکان برقراری ارتباطات مؤثر با مخاطبان را برای برندها فراهم کرده است. این امر سبب بهبود فرایند بازاریابی نیز می‌شود.
2- بهبود تعامل برند با مشتری
تعامل برند و مشتری یکی از عوامل تعیین‌کننده آینده بازاریابی است. مشتریان امروز همواره به دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای افزایش تعامل با برندهای موردعلاقه خود هستند. بنابراین برندها نیز می‌توانند با فراهم کردن امکان تعامل اثربخش با مشتریان برای کسب‌وکار خود ارزش‌آفرینی کنند. توجه داشته باشید که تحقق این امر می‌تواند یک برند عادی را به یکی از رهبران بازار تبدیل کند.
3- محتوای ناب
تولید محتوای ناب به‌ویژه محتوای تصویری یکی از عوامل تعیین‌کننده در توسعه برند و موفقیت فرایند بازاریابی آن است، هرچند امروزه بسیاری از برندها فرایند بازاریابی محتوایی خود را پیش می‌برند. بازاریابی محتوای مانند روش‌های معمولی بازاریابی نیست و نیاز به تخصص و تبحر بیشتری دارد. بنابراین تولید محتوای ناب و تخصصی می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار در آینده بازاریابی باشد.
4- محتوای تولیدشده توسط کاربر
محتوای تولیدشده توسط کاربر نقش مؤثری در پیشبرد استراتژی بازاریابی برندها ایفا می‌کند. تحقیقات انجام‌شده حاکی از آن است که محتوای تولیدشده توسط کاربر در بین پست‌های وبلاگی و شبکه‌های اجتماعی محبوبیت فراوانی دارد. بنابراین ایجاد یک ذهنیت مثبت در مخاطبان از طریق اجرای کمپین‌های تولید محتوا توسط کاربر و تولید محتوای تعاملی نقش تعیین‌کننده‌ای برای برندها دارند و آینده بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
5- شبکه‌های اجتماعی
امروزه شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیری از استراتژی بازاریابی تبدیل‌شده‌اند. در حقیقت تمام برندها در سیاست‌گذاری‌های آینده بازاریابی خود، فعالیت اثربخش در شبکه‌های اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهند. زیرا رسانه‌های اجتماعی پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای پیشبرد اهداف بازاریابی برندها دارند.
6- مخاطبان برند
برقراری ارتباط مستقیم برندها با مخاطبان، آنها را به مشتریان وفادار و حامیان برندها تبدیل می‌کند. بنابراین توجه به احساسات مشتری و پاسخ به آن‌ها سبب می‌شود که مشتریان راضی کلاه بازاریابی برند را سر کنند و نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده بازاریابی برندها داشته باشند.
7- تمرکز به برقراری ارتباط با نسل جدید
نسل جدید هر جامعه در حقیقت مشتریان بالقوه بازار آینده آن هستند. ازاین‌رو درک و توجه به نیازهای نسل جدید می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد فرایند بازاریابی آینده هر برند داشته باشد. بنابراین بسیاری از برندهای دنیا بر روی نیازهای نسل جدید متمرکزشده‌اند.
8- محصول محور بودن
همان‌گونه که می‌دانید هدف شرکت‌های خدماتی جلب رضایت مشتری و ارائه بهترین خدمات به آن‌هاست. در مقابل شرکت‌های محصول محور بیشتر بر روی نوآوری در محصول و استفاده از تکنولوژی های جدید تمرکز دارند. می‌توان گفت آنچه برای آینده بازاریابی بدان نیاز است استفاده از فناوری های جدید و نوآورانه پیشرفته است و شرکت‌هایی که فقط بر روی خدمات متمرکز هستند از دور رقابت خارج خواهند شد. زیرا ارزش‌افزوده و نوآوری‌های جدید هستند که می‌توانند آینده بازاریابی را تحت تأثیر قرار دهند.
9- تحلیلی بزرگ داده‌ها
می‌توان گفت که تحلیل بزرگ داده‌ها نقطه جداکننده بازاریابی مدرن و سنتی است. لازم به ذکر است که رفته‌رفته تأثیر بازاریابی سرزده رنگ می‌بازد و بازاریابی هدفمند جای پای خود را محکم می‌کند. در حقیقت امروز تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از رسانه‌های اجتماعی و سراچه‌ها می‌تواند نقش بسزایی در پیش بینی بازار آینده و تشخیص مشتریان هدف داشته باشد.
10- داده‌کاوی
اگرچه تا چند سال اخیر تعداد بازدید و لایک پست‌های یک برند معیاری برای سنجش میزان موفقیت آن تلقی می‌شد، اما باید بدانید که امروزه غرور حاصل از تعداد لایک یک پست بی‌معنی است، بلکه این ابزارهای دقیق داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها هستند که می‌توانند به ارزیابی موفقیت استراتژی بازاریابی برند و میزان جذب مخاطب آن بپردازند
انواع تحقیقات بازار در موج جدید
1- تحقیقات بازار DO IT YOURSELF-DIY
به معنای در اختیار داشتن ابزار تولید پرسشنامه تحقیقات بازار و گزارش ساز است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد بدون صرف هزینه‌های گزاف برون‌سپاری تحقیقات بازار بتوانند به کمک کارشناسان خود انواع تحقیقات بازار از تست محصول/ خدمت جدید و تست تبلیغات گرفته تا آگاهی از برند و مشاهدات بازار را انجام دهند.
2- تحقیقات بازار موبایلی
با رشد و توسعه اینترنت، اکنون بهینه‌سازی پرسشنامه‌ها و تحقیقات برای موبایل یکی از اولین اولویت‌های مدیران بازاریابی و سرپرستان تحقیقات بازار است. به کمک تحقیقات بازار موبایلی می‌توان پنل های تحقیقاتی را راحت‌تر شکل داد و داده‌های حاشیه‌ای بیشتری را برای درک رفتار مصرف‌کنندگان و مشتریان جمع‌آوری کرد. تحقیقات بازاریابی موبایلی یک روش جمع‌آوری اطلاعات با تمرکز بر توانایی‌های موبایل‌ها و رایانه‌های جیبی است. تحقیقات بازار برخط از نقاط قوت ارتباطات آنلاین برای مقاصد پژوهشی استفاده می‌کند. تحقیقات بازاریابی موبایلی وابسته به روش معینی نیست. بااین‌حال، به یکی از مهمترین بخش‌های تحقیقاتی برای برنامه محققان در کارهای روزمره تبدیل خواهد شد.

آینده صنعت تحقیقات بازار
3- استفاده بیشتر از عکس و ویدئو در تحقیقات بازار آنلاین
استارتاپ‌های زیادی بر روی انجام نظرسنجی‌های ویدیویی و تصویری تحقیقات بازار متمرکز هستند. استفاده از عکس و ویدئو کمک می‌کند دیدگاهی شخصی شده و عمیق‌تر در مورد رفتار و سبک زندگی مصرف‌کنندگان به دست آید. به‌این‌ترتیب مدیران بازاریابی می‌توانند داده‌های مولتی‌مدیا برای تحلیل بازار در اختیار داشته باشند.
4- هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی
در کسب‌وکارهای که میزان بسیار زیادی داده را می‌توانند مداوماً جمع‌آوری کنند، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک می‌کند زمان بیشتری را روی چرایی صرف کنند و فراتر از تکمیل سؤالات پرسشنامه توسط مشتریان و مصرف‌کنندگان، انواع دیگر داده‌ها را نیز در کنار داده‌های پرسشنامه قرار دهند و نگاهی 360 درجه به رفتار مشتری داشته باشند. استفاده از سرویس‌های نرم‌افزاری نظیر چت بات و پرس لاین کمک می‌کند فرایند تحقیقات بازار خودکار شود و سازمان انرژی و منابع خود را بر روی تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری متمرکز کند و درعین‌حال تحقیقات بازار را به‌صورت فرایندی که همواره در حال جمع‌آوری داده مشتریان است، درآورد.
5- تحقیقات بازار به کمک چت بات ها
اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند تلگرام به‌سرعت گسترش‌یافته‌اند. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک نیز چت بات مخصوص خود را توسعه داده‌اند. مدیران بازاریابی هم‌اکنون نیز در بسیاری کشورها از چت‌‌بات برای دریافت نظرات مشتریان و مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. استفاده از چت‌بات، دریافت نظرات را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند و ماهیت تعاملی بیشتری به پرسشنامه تحقیقات بازار می‌دهد. به دلیل اهمیت این قسمت، در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت:
چت‌بات
چت‌بات یکی از دستاوردهای جدید فناوری هوش مصنوعی است که اخیراً موفق شده است که وارد کسب‌وکارها شده و استراتژی بازاریابی آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد. البته گونه‌های مختلفی از چت‌‌باتها از گذشته تاکنون مورداستفاده قرارگرفته‌اند و به ارائه خدمات به مشتریان پرداخته‌اند. اما امروزه فناوری هوش مصنوعی موفق شده است که با برنامه‌ریزی پیچیده به شکل سطح بالایی ارائه خدمات به مشتریان را تسهیل کند. در حقیقت امروزه ربات‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده‌اند که همانند یک انسان واقعی به تعامل با مشتریان می‌پردازند. همین امر نیز باعث پیشبرد استراتژی بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکارها به شکل اثربخشی می‌شود.
چت‌‌بات چه نقشی در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارها ایفا می‌کند؟
ارائه خدمات به مشتریان
متأسفانه در بسیاری از کسب‌وکارها زمان پاسخگویی به مشتریان بسیار طولانی می‌شود. همین امر نیز سبب آزرده‌خاطر شدن مشتریان شده و تبعات سنگینی برای کسب‌وکارها دارد، درحالی‌که استفاده از فناوری چت‌‌باتهوش مصنوعی می‌تواند این زمان را به حداقل برساند و سبب جلب رضایت مشتری شود. در حقیقت پایگاه داده‌ای که برای این ربات‌ها تعریف می‌شود پاسخ تمام سؤالات رایج مشتریان را در بردارد. بنابراین تنها در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، مسئولان ارتباط با مشتری به ارائه خدمات به مشتریان می‌پردازند. ازاین‌رو پاسخگویی به مشتریان تسریع شده و سبب جلب رضایت آن‌ها می‌شود.
تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط مشتریان
چت‌‌بات یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از مشتریان است. همان‌گونه که می‌دانید تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به مشتریان نقش مؤثری در تدوین استراتژی بازاریابی کسب‌وکارها و پیش‌بینی بازار دارد. بنابراین اگر به‌عنوان یک کسب‌وکار نوپا بودجه کافی برای استخدام تحلیل‌گر داده ندارید می‌توانید با هزینه بسیار کمی از چت‌‌باتبرای تحقق این امر استفاده کنید. جالب است بدانید که یکی از مزایای استفاده از چت‌‌بات برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کاهش میزان خطای انسانی است.
تبلیغات و آگهی‌های شخصی‌سازی‌شده
فناوری هوش مصنوعی استفاده‌شده در چت‌‌بات ها به‌گونه‌ای است که با جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان می‌تواند به پیشنهاد محصول و نمایش آگهی‌های تبلیغاتی شخصی‌سازی‌شده به آن‌ها بپردازد. زیرا داده‌های جمع‌آوری‌شده از مشتریان می‌تواند اطلاعاتی را در موردعلاقه مندی مای آن‌ها در اختبار ما قرار دهد. ازاین‌رو پیشنهاد محصول بر اساس این اطلاعات می‌تواند با تحت تأثیر قرار دادن استراتژی فروش کسب‌وکارها سبب افزایش میزان فروش محصولات آن شود.
تعامل بلادرنگ با مشتری
هرچند بسیاری از برندها زمان پاسخگویی به مشتریان خود را به حداقل زمان ممکن می‌رسانند، اما تعاملی با مشتریان خود ندارند. در حقیقت تنها به سؤالات مشتریان پاسخ می‌دهند و ارتباط آن‌ها با مشتری فراتر از آن نمی‌رود. ازاین‌رو، استفاده از چت‌‌بات ایده فوق‌العاده‌ای برای تعامل با مشتری در کمترین زمان ممکن است. توجه داشته باشید که تعامل با مشتری با تحت تأثیر قرار دادن احساسات مشتری سبب اعتمادسازی برای برند شده و نقش مؤثری در بازاریابی احساسی ایفا می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

آمیخته بازاریابی Marketing Mix - 4p

آمیخته بازاریابی Marketing Mix - 7P و 4C


بازخورد سایت
همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد چت‌‌بات یکی از مؤثرترین ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان است. این اطلاعات می‌تواند در قالب طرح سؤالات کوتاه و یا فرم‌های نظرسنجی جمع‌آوری شوند. این استراتژی می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی بازخورد سایت نیز داشته باشد زیرا توجه به نیازها و نظرات مشتریان و طراحی سایت طبق علاقه مشتریان می‌تواند صفحات فرود سایت شمارا تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین اگر کسب‌وکاری بخواهد میزان بازخورد سایت خود را به حداکثر میزان ممکن برساند بهتر است به کمک یک نظرسنجی به جمع‌آوری اطلاعات مشتریان بپردازد.
افزایش فروش
اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط چت‌‌بات ها می‌توانند زمینه مناسبی برای ارسال پیام‌های سفارشی‌سازی شده برای مشتریان باشد. جالب است بدانید که ارسال پیام‌های سفارشی‌سازی شده تأثیر روانی مثبتی بر روی مشتریان دارد و همین امر می‌تواند سبب افزایش فروش محصولات یک برند شود. زیرا زمانی که مشتری پیامی کاملاً شخصی‌سازی‌شده و براساس نیازهای خود دریافت می‌کند احساس تعامل نزدیکی به برند موردنظر دارد. همین امر نیز باعث می‌شود که تمام و کمال به آن اعتماد کند.

شکل2-پنج روند در انجام تحقیقات بازار موج جدید

پنج روند تحقیقات بازار

تسهیل استفاده از پیام‌رسان‌ها
در چند سال اخیر میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها چندین برابر شده است. ازاین‌رو مشتریان تمایل دارند که از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با برند موردعلاقه خود ارتباط برقرار کنند. ازاین‌رو استفاده از چت‌‌بات‌ها می‌تواند فرایند استفاده از این اپلیکیشن‌ها را برای برندها تسهیل کرده ورضایت مشتریان را جلب کند.
نسل‌های جدید تحقیقات
در سال 1980 رهبران تحقیقات سعی در ایجاد ارتباطات رسمی با واحدهای کسب‌وکار از طریق بهره‌گیری از ادغام کسب‌وکار و تکنولوژی کردند. مدیریت تحقیقات نظام‌مندتر شده مدیران، مشترکاً تصمیمات تکنولوژی را کشف و تعیین کردند. تکنولوژی پشتیبانی مدیریت، بیشتر مبتنی بر اطلاعات بود. وظایف نقش و محتوای تحقیقات تحول نوینی پیداکرده بود. تحقیقات در سراسر دنیا به یک فعالیت عمده تبدیل‌شده و به‌صورت سازمان‌هایی درآمده بود که علاوه بر احاطه و پاسخ‌گویی به مسائل مختلف به یکی از ابزارهای قدرت بدل شده بودند. ویلیام میلر، معاون مدیر یک سازمان تحقیقات کسب‌وکار در آمریکای شمالی، بنیان فاز چهارم تکامل را معرفی کرده و معتقد است زمانی آن فاز ظاهر می‌شود که مشتریان شما از تحقیقاتشان به‌عنوان تحقیقات شما یاد کنند نسل چهارم فرایندی از یادگیری متقارن و همزمان با مشتریان را به‌عنوان تنها راه مواجهه با سرعت شتابنده و حیطه جهانی تغییر، می‌داند.
امروزه سازمان‌ها درحالی‌که با تکنولوژی اطلاعات به‌عنوان سلاح رقابتی آزمایش می‌شوند مجبور به نشان دادن تناقضات نیز هستند. در ایجاد قابلیت‌های گروه‌های انفرادی برای برآورده کردن نیازهای بازار در ابتدا لازم است ایده‌های جدید طی یکسری فرایندهای بازخورد با حلقه بسته به‌صورت نمایشی اعتبار سنجی شوند سپس افراد قابلیت جدید را که به محصولات و خدمات جدید و درنهایت کسب‌وکار جدید منجر می‌شود ارزش‌گذاری کنند. در این نسل مشتری دارایی است که باید مدیریت شود نسل چهارم را می‌توان نسل نوآوری و ارتباطات عمودی مشتریان و عرضه‌کننده در نظر گرفت. سیستم‌های تکنولوژیکی و سازمانی با چنان سرعت شتابنده‌ای در حال تغییر هستند که عزیمت ریشه‌ای از استراتژی‌های موجود را طلب می‌کنند. درحالی‌که اقدامات مدیریتی در طی دهه‌های مختلف مسلط بودند مفاهیم بنیادی به‌صورت چشمگیری دگرگون‌شده‌اند به‌طوری‌که سازمان‌ها به‌طور مستمر با تعاریف جدیدی مواجه هستند. با توجه به بسیاری از این مفاهیم میلر این‌چنین به این می‌کند: ممکن است واقعاً فاز پنجم در حال ظهور باشد که در آن دانش دارایی است که باید مدیریت شود. او کانال‌های توزیع دانش را به عصر دانش نه اطلاعات ارجاع می‌دهد. در این دوره سیستم‌های مدیریتی بر مبنای تشریک‌مساعی نه رقابتی و نه حتی تعاونی بنا می‌شوند. در این نوع سیستم مدیریتی همه‌چیز بر مبنای خلاقیت بناشده است. عملکرد کسب‌وکار فقط از طریق سرمایه‌های مالی ارزیابی نمی‌شود بلکه بر اساس دارایی‌های معنوی و توانایی ایجاد و به‌کارگیری ایده‌های جدید در بازار سنجیده می‌شوند. استفاده از شبکه‌های یادگیری اعم از الکترونیکی و انسانی برای عملیات روزانه و فرمول‌بندی استراتژی‌ها ضروری خواهد بود. تمام افراد خودکنترل بوده و خود مسئول ایجاد دانش جدید و افزایش ارزش‌افزوده برای شرکت و مشتری خواهند بود. در این نسل سرعت عمل و ارتباطات بین شرکت‌ها الزامی است.
ویژگی‌های این نسل عبارت‌اند از:
- استفاده از سیستم‌های تخصصی و خبره مدل‌های شبیه‌سازی
- تماس قوی و مؤثر با مشتریان از طریق تمرکز بر نیازها و خواسته‌های مشتریان
- یکپارچگی و ائتلاف استراتژیک باعرضه کنندگان مواد اولیه
- اتصال افقی از طریق همکاری مشترک و گروهی در بازاریابی اشتراکی
- تأکید بر انعطاف‌پذیری در همکاری مشترک و سرعت عمل در بهبود و توسعه کیفیت
- استفاده از سیستم‌های تولید و طراحی کامپیوتر مدرن

 

 

نسلهای تحقیقات بازار

تحقیقات بازار در جهت نوآوری
روش‌های تحقیقاتی غیر سنتی مختلفی وجود دارد که سعی دارند بر محدودیت‌های فوق غلبه کرده و به‌جای داده اطلاعات دانش واقعی به دست آورند. این روش‌ها بیشتر کیفی هستند تاکمی و با روش‌هایی که متکی به بررسی نمونه‌های بزرگ جمعیت هستند تفاوت دارند. این روش‌های تحقیقات بازار ابزارهای مناسبی برای تولید ایده‌های عرضه محصول و یا خدمات جدید هستند.
تحقیقات مصرف‌کننده پیشگام
در این روش از مصرف کننده پیشرو اطلاعاتی در مورد نیازها و راه‌حل‌های بازار هدف جمع‌آوری می‌کنند. هم‌زمان همین اطلاعات از بازارهای دیگری که با مشکلات مشابهی روبه‌رو هستند نیز جمع‌آوری می‌شود. این روش که نتیجه پژوهش‌های آکادمیک پروفسور اریک وان هیپل در دانشگاه مدیریت اسلون انستیتو تکنولوژی ماساچوست است، یافته‌های بسیار جالبی را ارائه می کند.
استعاره و نقشه وفاق
جرالد زالتمن با درک چگونگی کارکرد بخش ناخودآگاه مغز، روشی بر پایه استعاره برای کشف احساسات ناخودآگاه مردم در خصوص یک محصول یا یک تجربه ارائه کرده است. زالتمن می‌گوید: استعاره‌ها کلماتی خشک در حافظه نیستند. آن‌ها شبکه‌هایی از ادراک و فهم هستند که گوشه‌ای از تصورات ذهنی ما را شکل می‌دهند. استعاره‌ها ابزار اولیه‌ای هستند که شرکت‌ها و مشتریان بر اساس آن با یکدیگر در سطح ادراکات مرتبط می‌شوند. روش پژوهش دانشکده مدیریت هاروارد در خصوص چگونگی استفاده از استعاره این بود که از مردم می‌خواست عکس‌ها یا تصاویری که احساس آن‌ها در مورد شرکت یا محصول را به بهترین شکل منتقل می‌کرد بیابند و سپس در چارچوب مصاحبه‌های عمیق، اعماق ذهن آن‌ها را مورد کاوش قرار می‌داد.
طراحی بر اساس ثبت عادات و انتقال فکر
در این روش هرچه پژوهشگر بتواند به‌طور عمیق‌تر چارچوب ذهنی و ابعاد فکری مصرف‌کننده را شناسایی کند دانش ارزشمندتری خلق می‌شود.
توسعه‌دهنده/ طراح در نقش مشاهده‌کننده
انسان شناسان و انتوگرافیست ها با مشاهده عمیق مردم در بستر فرهنگی آن‌ها درک مهمی از رفتارها مصنوعات و علائم و نشانه‌های به‌کاررفته توسط آن‌ها به دست می‌آورند.
موج چهارم و بازاریابی متناسب با آن
بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، نوآوری‌های دیجیتالی می‌توانند کشورها را به شکوفایی و رونق پایدار نزدیک‌تر کنند. گروه مشاوره مک کینزی فهرستی از نوآوری‌های برتر که بیشترین تأثیر اقتصادی را داشته‌اند، ارائه کرد که شامل اینترنت موبایل ، خودکار شدن دانش کاری، اینترنت اشیا، تکنولوژی ابر، رباتیک‌های پیشرفته و چاپ سه‌بعدی و غیره است این تکنولوژی ابر، رباتیک‌های پیشرفته و چاپ سه‌بعدی و غیره است. این تکنولوژی‌های دیجیتال سال‌ها در کنار ما بوده‌اند. اما تأثیر آن‌ها به‌تازگی به اوج خود رسیده و علت آن همگرایی تکنولوژی‌های مختلف است. این تکنولوژی‌ها می‌توانند بخش‌های متعددی ازجمله خرده‌فروشی (تجارت الکترونیک) ، حمل‌ونقل (وسایل نقلیه خودکار)، آموزش (دوره‌های آنلاین گسترده) بهداشت (ثبت الکترونیکی و خدمات پزشکی شخصی‌سازی‌شده) و نیز تعاملات اجتماعی (شبکه‌های اجتماعی) را توسعه دهند. در این دوره راهبردهای بازاریابی جدیدی موردنیاز است تا بازاریابان را قادر سازد که بهتر پیش‌بینی کنند و از تکنولوژی بهتر بهره ببرند. بازاریابی عصر چهارم یک راهبرد بازاریابی است که تعامل آنلاین و آفلاین را بین شرکت‌ها و مشتریان ترکیب می‌کند. درحالی‌که برندها به دلیل روندهای سریع تکنولوژیک مجبورند انعطاف‌پذیری و توانایی سازگاری بیشتری داشته باشند ویژگی معتبر بودن آن‌ها بیش از بیش اهمیت پیداکرده است در جهانی که بیش‌ازپیش شفاف شده قابلیت اعتبار و درستی بالاترین دارایی است. برای ورود مؤثر در دنیای حاضر و مشارکت با یک اجتماع از مشتریان برندهای باید اجازه ورود داشته باشند بازاریابی اجازه‌ای به‌صورت کسب رضایت قبلی از مشتریان برای فرستادن پیام‌های بازاریابی به آن‌ها شکل‌گرفته است. بااین‌حال هنگامی‌که یک برند قصد کسب اجازه را دارد باید به‌صورت یک دوست به اجتماع نزدیک شود و حسن نیت خود را جهت ارائه محصول و خدمت به دیگران نشان دهد. از طرف دیگر بیان هم‌خوانی هویت برند و جایگاه‌یابی نیز باوجود تکنولوژی‌های جدید روندهای به‌سرعت در حال تغییری دارد. یک برند باید به‌اندازه کافی پویا باشد تا بتواند در شرایط خاص رفتار خود را تغییر دهد. اما آنچه باید بدون تغییر باقی بماند مشخصه‌های برند و کدهای آن است در دنیای جدید مفهوم آمیخته بازاریابی نیز توسعه پیداکرده است. به‌طوری‌که مشارکت بیشتر مشتریان نیز به دنبال آن تسهیل شده است. آمیخته بازاریابی باید به‌صورت 4C هم آفرینی ، قیمت جاری، پویای گروهی و گفت‌وگو) مجدداً تعریف شود. مفهوم قیمت‌گذاری نیز در عصر دیجیتال به روش قیمت‌گذاری پویا- تعیین قیمت‌های منعطف بر اساس تقاضای بازار و استفاده از ظرفیت‌ها – تغییر کرده است.
همچنین در رویکرد جدید شرکت به‌جای ارائه خدمات به مشتریان توجه حقیقی خود را نسبت به مشکل مشتری نشان می‌دهد به‌طوری‌که به خواسته مشتری گوش می‌دهد به آن پاسخ می‌دهد و پیوسته شرایط مشتری را بر اساس شرایط مشخص‌شده توسط شرکت و مشتری پیگیری می‌کند. چشم‌انداز در حال تغییر مجموعه‌ای از تناقضات را برای بازاریاب‌ها ایجاد می‌کند چشم‌انداز در حال تغییر مجموعه‌ای از تناقصات را برای بازاریاب‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند با آن دست‌وپنجه نرم کنند یکی از آن‌ها تعامل آنلاین در مقابل آفلاین است. هر دو همزیستی دارند و مکمل هم هستند و هدف مشترک آن‌ها ارائه تجربه مشتری برتر است. علاوه بر این تناقضی از مشتریان آگاه در مقابل مشتریان سردرگم وجود دارد. حتی زمانی که اتصال‌پذیری اطلاعات فراوانی را برای مشتریان فراهم می‌سازد مشتریان به‌شدت به عقاید دیگران وابسته می‌شوند که این امر اغلب از اولویت‌های شخصی مهم‌تر است. درنهایت درنتیجه اتصال‌پذیری فرصت‌های بسیار برای برندها ایجاد می‌شود تا به حامیان مثبت دست یابند البته برندها به جلب حامیان منفی نیز علاقه‌مندند. آن‌ها ممکن است ضرورتاً بد نباشند. زیرا آن‌ها حامیان مثبت را نیز تحرک وامی‌دارند.

 

شکل 3- ابعاد مختلف بازاریابی نسل جدید

بازاریابی
مثال‌هایی از تحقیقات بازاریابی کاربردی موج جدید
- تحقیقات بازاریابی انسان‌محور برای ایجاد جذابیت برند
- تحقیقات بازاریابی برای درک انسان‌ها با استفاده از انسان‌شناسی دیجیتال
- تحقیقات بازاریابی مبتنی بر گوش سپاری اجتماعی
- تحقیقات بازاریابی مبتنی بر مردم‌نگاری اینترنتی
- تحقیقات بازاریابی مبتنی بر همدلی
ساخت شش ویژگی برندهای انسان‌محور: جذابیت نمادی، جذابیت هوشمندی، اجتماعی بودن، جذابیت عاطفی، جذابیت شخصی، جذابیت اخلاق‌مداری
نتیجه‌گیری، به سوی نسل ششم
در مقاله‌ای تحت عنوان به‌سوی نسل ششم نوبلیوس به مقوله روندهای جدیدی که در فرایند تحقیقات مشاهده می‌شود. می‌پردازد. درواقع در عصری به سر می‌بریم که بسیاری از شرکت‌ها این فرایند را فرایند فازی شکل می‌دانند که با عدم قطعیت بالایی روبه‌رو است. دستاورد این فرایند نامطمئن و مدیریت آن دشوار است. نسل ششم متکی بر شبکه‌ای پژوهشی مرکب از چند تکنولوژی است. درواقع زیربنای این نسل استفاده مرکب از تکنولوژی‌ها و تکنولوژی‌های برتر می‌باشد. در نسل پیش رو شرکت‌ها می‌توانند با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند. در ادامه این فرایند یک شرکت به‌تنهایی پاسخگوی نیازها نخواهد بود بلکه نیاز به تلاش مشترک ترکیبی از شرکت‌های بزرگ و کوچک با در نظر گرفتن منافع به‌هم‌پیوسته آن ضروری است.


منبع:مجله تخصصی مدیریت تدبیر
شماره :315 -مرداد و شهریور 1398

نظرتان را ثبت کنید