صنعت گردشگری در زمره پر درآمد ترین صنایع دنیا مطرح شده که سالیانه مبالغ مورد توجهی از سود مالی را برای سرمایه گذاران در این حوزه فراهم می آورد.

لزوم تدوین طرح توجیهی گردشگری

  • 19 خرداد 1398
  • 1826
لزوم تدوین طرح توجیهی گردشگری

اما نکته قابل توجه این است که برای ورود به حوزه گردشگری باید سنجیده عمل کرد و بررسی های علمی و دقیق برای سرمایه گذاران در حیطه های گردشگری لازم است

برخورداری از سود مناسب در این صنعت، سبب شده است تا عده زیادی از سرمایه گذاران به سمت این حوزه ترغیب شوند. اما نکته قابل توجه این است که برای ورود به این حوزه باید سنجیده عمل کرد و بررسی های علمی و دقیق برای سرمایه گذاران در حیطه های گردشگری لازم است که متأسفانه عده کمی از سرمایه گذاران از اهمیت این موضوع مطلع هستند.

در حال حاضر با افزایش نرخ ارز، فرصت مناسبی برای ایجاد و توسعه طرح های گردشگری فراهم شده است که می توان از این فرصت برای جذب گردشگران خارجی به کشور و درآمدزایی مناسب استفاده نمود. از طرفی، با گسترش فرهنگ گردشگری و استفاده بهینه از اوقات فراغت، گردشگران داخلی نیز تقاضای روزافزونی برای استفاده از مراکز تفریحی و گردشگری دارند.


صنعت گردشگری در زمره پر درآمد ترین صنایع دنیا مطرح شده که سالیانه مبالغ مورد توجهی از سود مالی را برای سرمایه گذاران در این حوزه فراهم می آورد.

برخورداری از سود مناسب در این صنعت، سبب شده است تا عده زیادی از سرمایه گذاران به سمت این حوزه ترغیب شوند. اما نکته قابل توجه این است که برای ورود به این حوزه باید سنجیده عمل کرد و بررسی های علمی و دقیق برای سرمایه گذاران در حیطه های گردشگری لازم است که متأسفانه عده کمی از سرمایه گذاران از اهمیت این موضوع مطلع هستند.

بی تردید مهمترین کارکرد طرح توجیهی گردشگری، کاهش ریسک پروژه گردشگری است. طرح توجیهی، ایده و یا مفهوم مورد نظر را، قبل از انجام سرمایه گذاری مالی، تست و آزمایش می کند تا میزان موفقیت آن را بسنجد.

به عبارتی، قبل از اقدام به سرمایه گذاری و صرف هزینه برای اجرای یک طرح گردشگری، باید از میزان سوددهی پروژه در آینده اطلاعات دقیقی در دست باشد که این اطلاعات نباید مبتنی بر حدس و گمان باشند، بلکه باید از پایه مستند و علمی، دقیق و منطقی برخوردار باشند. در یک طرح توجیهی استاندارد، با بررسی های متقن، مشخص می شود که تمایل گردشگران برای استفاده از خدمات طرح تا چه میزان است، چه الزامات فنی و مهندسی برای اجرای طرح لازم است و در نهایت، بازدهی اقتصادی پروژه گردشگری تا چه حد است.

 گردشگری سلامت

 


در بسیاری از موارد، سرمایه گذاران تمایل به هزینه کردن و سرمایه گذاری در مواردی دارند که طی بررسی های کارشناسی مشخص می شود از سوددهی بالایی برخوردار نیستند و بالعکس، در مواردی مشاهده شده که فرصت های ناب و زودبازده سرمایه گذاری توسط کارشناسان طرح توجیهی شناسایی شده اند که از دید سرمایه گذاران پنهان مانده اند و بهتر است که سرمایه گذران به سمت احیای این فرصت ها راهنمایی شوند.
یک طرح توجیهی گردشگری شامل سه بخش اساسی زیر می باشد که در ادامه توضیح داده شده اند:

 

بخش مطالعات بازار طرح توجیهی گردشگری 


مهمترین قسمت در نگارش یک طرح توجیهی گردشگری، برآورد درستی از بازار مشتریانی است که درخواست استفاده از خدمات طرح مورد نظر را دارند. در اغلب اوقات در پروژه های گردشگری، برآورد نادرستی از تعداد مشتریان طرح صورت می گیرد که سبب عدم موفقیت طرح می شود.

در این بخش، باید مشخص شود که چه افرادی مایل به استفاده از خدمات گردشگری در محدوده مورد مطالعه هستند و قیمت خدمات ارائه شده به مشتریان باید به چه صورت باشد تا در بازار رقابتی قادر به دوام باشد. همچنین رقبای موجود در بازار برای ارائه خدمات مورد نظر باید بررسی شوند و سطح خدماتی که ارائه می دهند نیز باید در نظر گرفته شود.

شرایط اجتماعی و محیطی محدوده مورد مطالعه، الزامات زیست محیطی، قوانین و مقررات و تأثیر پروژه گردشگری بر جامعه میزبان از اهم مواردی هستند که در بخش بازار مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می گیرند.

طرح توجیهی گردشگری سلامت


بخش مطالعات فنی طرح توجیهی گردشگری 


هر طرح گردشگری برای سرمایه گذاری اولیه نیازمند برآوردهای فنی است. تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای استفاده در طرح مورد نظر، الزامات خاص فنی برای هر طرح و میزان سرمایه لازم برای این بخش، در این قسمت محاسبه می شود. اگر برای طرح گردشگری، نیاز به در نظر گرفتن تکنولوژی خاصی باشد، در این قسمت به آن پرداخته می شود.

هزینه های سرمایه گذاری ثابت مانند زمین مورد نیاز، تأسیسات و تجهیزات و ... و همچنین هزینه های جاری طرح مانند هزینه های انرژی، وسایل مورد نیاز و نیروی انسانی برای خدمات رسانی در این قسمت محاسبه می شوند.

به علاوه، با توجه به بررسی های انجام شده در بخش بازار درباره حجم خدمات رسانی و تعداد استفاده کنندگان از مجموعه گردشگری، درآمد طرح نیز در این بخش محاسبه خواهد شد.


بخش مطالعات مالی طرح توجیهی گردشگری 


با توجه به هزینه ها و درآمدهای محاسبه شده در بخش قبل، در این قسمت با استفاده از تکنیک های اقتصاد مهندسی و نرم افزارهای تحلیل مالی، میزان سودآوری پروژه مشخص می شود. همچنین سایر شاخص های مالی مانند دوران بازگشت سرمایه، نرخ سود داخلی، ارزش خالص فعلی و ... بررسی می شوند.

به این ترتیب مشخص می شود که درصورت هزینه کرد مبلغ خاصی برای سرمایه گذاری در طرح گردشگری، این هزینه تا چه مدت زمانی به سوددهی خواهد رسید و چه میزان سود نصیب ذینفعان پروژه خواهد شد.

با انجام بررسی های ذکر شده در طرح توجیهی، ایده ی اولیه برای سرمایه گذاری در یک طرح گردشگری تست می شود و میتوان به درصدی از اطمینان اولیه دست یافت که آیا سرمایه گذاری در یک پروژه مقرون به صرفه خواهد بود یا نه و چه الزاماتی برای ورود به آن حوزه سرمایه گذاری باید رعایت شود.

 

تهیه و ترجمه شده در موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. 

 

نظرتان را ثبت کنید