فرصتهای سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی

یکی از پدیده هایی که رشد اینترنت به همراه خود می آورد انتقال کسب و کارهای سنتی بر بستر اینترنت می باشد.

  • 11 مهر 1396
  • 3144
فرصتهای سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی

یکی از پدیده هایی که رشد اینترنت به همراه خود می آورد انتقال کسب و کارهای سنتی بر بستر اینترنت می باشد. این موضوع در دهه اخیر در کشور های دیگر به وجود آمده است.

از زمینه های سرمایه گذاری می توان موارد زیر را نام برد: 1.    سلامت سیار (Mobile Health) 2.    نرم افزارهای برنامه ریزی برای سفر 3.    ورزش و غیره

امروزه با رشد اینترنت تغییرات بنیادی را درکسب و کارها شاهد هستیم. کشور ایران هم از این تغییرات مستثنی نیست. مطابق آمار رسمی ضریب رشد اینترنت در سالهای اخیر به شدت رو به رشد بوده به طوری که امروزه این دسترسی بالغ بر 80 درصد می باشد.
یکی از پدیده هایی که رشد اینترنت به همراه خود می آورد انتقال کسب و کارهای سنتی بر بستر اینترنت می باشد. این موضوع در دهه اخیر در کشور های دیگر به وجود آمده است.
ایران نیز در سالهای اخیر با رشد روز افزون اینترنت در صدد آمده است که بسیار از کسب و کار های موجود را در این فضا ایجاد کند. عمده این موضوع ابتدا توسط بخش خصوصی و به صورت شخصی ایجاد می شد اما با توجه به عدم توازن نیاز ها با خدمات ارئه شده و هم چنین وجود مشکلاتی نظیر بیکاری و عدم توسعه یکپارچه دولت و نهاد های حاکمیتی برای رفع این موضوع اقدام به تصویب قوانین و حمایت از کسب و کارهای اینترنتی کرده است.
با توجه به رویکرد دولت و رشد کسب وکارهای اینترنتی و همچنین اقبال عمومی مردم به این تغییرات به نظر می رسد سرمایه گذاری در این بخش بسیار هوشمندانه می باشد.
ایران از نظر جمعیتی کشور جوانی است. ومطابق بررسی های صورت گرفته تمایل جوانان به خرید اینترنتی بیشتر است نسبت به سایر اقشار.
ازسوی دیگر این تمایل همراه با میل بالای مصرف گرایی در این نسل بستر مناسبی را برای کسب وکارها ایجاد کرده است.
مطابق آمار ارائه شده در یک سال گذشته ۱۲۲۷ استارت‌آپ در حوزه ICT ایجاد شد و ۲۵۰۰ واحد کسب و کار مرتبط با این فعالیت ‌ها نیز شکل گرفت. همچنین چهار استارت‌آپ فروشی معادل  چهار هزار میلیارد تومان داشته اند؛ این کسب وکارها در سالهای اخیر و به واسطه رشد اینترنت و زیر ساختها به وجود آمده اند.
با توجه به روند رو به افزایش رشد کسب و کارهای اینترنتی در ایران و همچنین تغییر قوانین و مقرراتی که به نفع صاحبان این کسب وکار صورت گرفته فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران را فراهم کرده است. در ایران نیز با توجه به روند دسترسی افراد به زیرساخت های اینترنتی به زودی شاهد رشد روز افزون کسب و کارهای اینترنتی خواهیم بود. البته بیان این نکته نیز ضروری می باشد باتوجه به هزینه های اولیه این کسب و کار و میزان سودآوری آن ورود در این کسب و کار بسیار پر بازده خواهد بود.

مشوقهای سرمایه گذاری در کسب وکارهای اینترنتی عبارت از:
1-    جمعیت جوان
2-    رشد سریع اینترنت
3-    فراهم آوری بسترهای زیر ساختی برای رشد ودسترسی اینترنت
4-    هدف گذاری درتوسعه کسب وکارهای اینترنتی
5-    نیاز به ایجاد بازارکار
6-    فقدان کسب وکارهای اینترنتی
7-    سهولت در اخذ مجوزها
8-    ایجاد بسترهای فناوری دردانشگاه ها
9-    تسهیل قوانین مربوط به کسب وکارهای اینترنتی دربازار
10-    معافیت مالیاتی

فرصت های سرمایه گذاری و پیشنهادات سرمایه گذاری:
اگرچه با وجود آشنایی مردم با کسب وکارهای اینترنتی و سرمایه گذاری در استارتاپ ها در کشور به آگاهی عمومی رسیده است و روزانه به تعداد استارتاپ ها افزوده می شود اما می توان ادعا کرد که بسیاری از نیازهای بازار ایران به تجارت های اینترنتی همچنان ناشناخته مانده و نیاز به کشف و شکوفایی دارد. زمینه های سرمایه گذاری استارتاپ ها در ایران عموما در زمینه خرید و فروش انواع محصولات، تبلیغات اینترنتی، خدمات رزواسیون، خدمات حمل و نقل را نام برد در صورتی که بازار 80 میلیون نفری ایران نیازی فراتر از این زمینه ها دارد. از زمینه های سرمایه گذاری می توان موارد زیر را نام برد:
1.    سلامت سیار (Mobile Health)
2.    نرم افزارهای برنامه ریزی برای سفر
3.    ورزش
و غیره
1.    سلامت سیار: این زمینه دارای وسعت بسیار زیادی بوده در حالی که پیش بینی می شود در 5 سال آینده به رشدی 5 برابر حالت فعلی به ارزش 60 میلیارد دلار برسد. سلامت سیار به کمک ابزار های ردیابی مانند دستبندها و ساعت های هوشمند ورزشی و امکانات فراوان ردیابی آنان نظیر ردیابی زمان خواب و ... این امکان را دارد تا سلامت بدن افراد را تحت نظر بگیر و آنان را تحلیل کند. این برنامه می تواند شما را در راه درمان بیماری ها از شروع  تا پایان درمان همراهی کند.
2.    نرم افزار برنامه ریزی سفر: نرم افزار Lola هم اکنون توسط سرمایه گذاران و بنیان گذاران شرکت کایاک اجرا شده و مانند آژانس های مسافرتی عمل می کنند و تمام فرآیند برنامه ریزی تور و سفر برای مراجعه کننده را انجا میدهد.
3.    ورزش: امر ورزش همواره از جذابیت های خود میان مردم را دارد. می توان با ایجاد برنامه های جذاب برای ورزش دوستان مانند ورزش یوگا برنامه های متنوع را ایجاد و از کنار آن حتی می توان به صورت تخصصی به خرید و فروش در زمینه رشته ورزشی خاص نیز پرداخت.

شیوه های مشارکت و سرمایه گذاری در کسب وکارهای اینترنتی :
•    حمایت مالی از ایده های کسب وکارهای فناورانه و اینترنتی
•    سرمایه گذاری مستقیم
•    تامین مواد اولیه و شرکتهای پخش
•    ارائه زیرساختهای اینترنتی

نتیجه گیری:
با توجه به روند رو به افزایش رشد کسب و کارهای اینترنتی در ایران و همچنین تغییر قوانین و مقرراتی که به نفع صاحبان این کسب وکار صورت گرفته فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران را فراهم کرده است.
در ایران نیز با توجه به روند دسترسی افراد به زیرساخت های اینترنتی به زودی شاهد رشد روز افزون کسب و کارهای اینترنتی خواهیم بود. البته بیان این نکته نیز ضروری می باشد باتوجه به هزینه های اولیه این کسب و کار و میزان سودآوری آن ورود در این کسب و کار بسیار پر بازده خواهد بود.

تهیه شده در گروه تولید محتوا سپینود شرق

نظرتان را ثبت کنید