شناخت بازارهای اصلی مالی

شناخت بازارهای اصلی مالی

اشخاص و شرکت هایی که می خواهند پول قرض کنند یا سرمایه گذاری نمایند ، در بازارهای مالی با یکدیگر مواجه می شوند .

  • 19 اردیبهشت 1394
  • 3724
شناخت بازارهای اصلی مالی

اشخاص و شرکت هایی که می خواهند پول قرض کنند یا سرمایه گذاری نمایند ، در بازارهای مالی با یکدیگر مواجه می شوند .

به طور کلی بازارهای اصلی عبارت اند از : 1-بازارهای دارایی های فیزیکی 2-بازارهای مالی 3-بازارهای آنی یا آتی 4-بازارهای پولی و سرمایه 5-بازارهای وام های رهنی 6-بازارهای جهانی ، ملی و منطقه ای 7-بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه

اشخاص و شرکت هایی که می خواهند پول قرض کنند یا سرمایه گذاری نمایند ، در بازارهای مالی با یکدیگر مواجه می شوند .

 

به طور کلی بازارهای اصلی عبارت اند از :

1-بازارهای دارایی های فیزیکی : بازارهای دارایی های واقعی (یا فیزیکی) بازارهایی هستند که در آن ها محصولات مانند : اتومبیل ، املاک ، ماشین آلات و مستغلات داد و ستد می شوند .

2-بازارهای مالی : بازارهایی هستند که در آن ها سهام، اوراق قرضه، اسناد تجاری، وام های رهنی مورد داد و ستد قرار می گیرد که پشتوانه آن ها دارایی های واقعی (یا فیزیکی) است .

3-بازارهای آنی یا آتی : به بازارهایی اطلاق می شود که نقل و انتقال دارایی های مورد داد و ستد در آن ها بلافاصله (یا حداکثر در چند روز آینده) انجام می گیرد(بازار آنی) و یا نقل و انتقال به آینده موکول می شود (بازارهای آتی ) مانند بازارهای اختیار خرید و فروش سهام .

4-بازارهای پولی و سرمایه : هر دو بازار ، بازار مالی هستند ، ولی از لحاظ زمان سررسید اوراق بهادار مربوط با یکدیگر متفاوتند . بازارهای پولی بازارهایی هستند که در آن ها اوراق بهادار بدهی دارای سررسید کمتر از یک سال مورد داد و ستد قرار می گیرند ، مانند بانک های تجاری . انواع اوراق بهادار در بازار پولی عبارت اند از : اسناد خزانه ، سپرده ، قبولی بانک و اوراق تجاری .بازارهای سرمایه ، بازارهای بدهی های بلند مدت و سهام شرکت ها می باشند . بورس اوراق بهادار یکی از بازارهای سرمایه است .

5-بازارهای وام های رهنی : با املاک و مستغلات مسکونی ، تجاری صنعتی ، و زمین های کشاورزی سر و کار دارند . بازارهای اعتباری مصرف کنندگان در برگیرنده وام های اتومبیل ، لوازم خانگی ، وام های تحصیلی و نظایر آن می باشد .

6-بازارهای جهانی ، ملی و منطقه ای : ممکن است سازمان ها و موسسات بسته به اندازه و یا نوع فعالیت خود نیازمند داد و ستد منطقه ای یا جهانی باشند ، مثلا درخواست اعتبار یا وام از بانک های بین المللی و منطقه ای یا موسسات مالی را داشته باشند .

7-بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه :″بازارهای اولیه″ بازارهایی هستند که شرکت ها در آن سرمایه جدید کسب می کنند . در این بازار ، اوراق بهاداری مورد داد و ستد قرار می گیرند که برای اولین بار صادر می گردند ، مثلا اگر شرکتی بخواهد سهام عادی جدیدی را به فروش برساند تا سرمایه خود را افزایش دهد این کا را در بازار اولیه انجام می شود . ″بازار های ثانویه ″ بازارهایی هستند که در آن ها اوراق بهادار موجود مورد داد و ستد سرمایه گذاران قرار می گیرد . بورس اوراق بهاداریک بازار ثانویه است ؛ زیرا در این بازار سهام و اوراق قرضه جدید شرکت ها مورد داد وستد قرار نمی گیرد ، بلکه سهام و اوراق قرضه ای خرید و فروش می شود که قبلا صادر شده است .

 

نظرتان را ثبت کنید