انجام تجزیه و تحلیل بازار برای نوشتن طرح توجیهی

انجام تجزیه و تحلیل بازار برای نوشتن طرح توجیهی

تجزیه و تحلیل بازار یکی از مهم ترین و بحرانی‌ترین بخش از نوشتن طرح توجیهی است.

  • 4 اردیبهشت 1396
  • 7372
انجام تجزیه و تحلیل بازار برای نوشتن طرح توجیهی

تجزیه و تحلیل بازار یکی از مهم ترین و بحرانی‌ترین بخش از نوشتن طرح توجیهی است.

تجزیه و تحلیل بازار یکی از مهم ترین و بحرانی‌ترین بخش از نوشتن طرح توجیهی است.هر طرح توجیهی باید دارای تجزیه و تحلیل بازار نیز باشد. این امر اولین و مهم‌ترین گام برای نوشتن طرح توجیهی است. چه در حال شروع یک کسب و کار جدید باشید و چه در حال بررسی کسب و کارهای موجود، باید حداقل سالی یک بار، بازار را تجزیه و تحلیل کنید. بازار‌ها تغییر می‌کنند.

تجزیه و تحلیل بازار یکی از مهم ترین و بحرانی‌ترین بخش از نوشتن طرح توجیهی است. پس سعی‌کنید اطلاعاتی که درباره مشتریان بالقوه تان نیاز دارید را، به دست آورید.
هر طرح توجیهی باید دارای تجزیه و تحلیل بازار نیز باشد. این امر اولین و مهم‌ترین گام برای نوشتن طرح توجیهی است. چه در حال شروع یک کسب و کار جدید باشید و چه در حال بررسی کسب و کارهای موجود، باید حداقل سالی یک بار، بازار را تجزیه و تحلیل کنید. بازار‌ها تغییر می‌کنند.


بازاری که باید آن را تجزیه و تحلیل کنید، بازار بالقوه است نه بازار واقعی (بازار واقعی یعنی بازاری که محدود به مشتریان فعلی شما است). بازار هدفِ شما بسیار گسترده‌تر از مشتریان فعلی‌تان است. افرادی وجود دارند که می توانند روزی مشتری شما شوند، شما باید به این افراد توجه کنید.


به عنوان مثال، بازار یک سینمای محلی و یا رستوران تنها شامل افرادی که مرتب به آنجا می‌روند نیست بلکه هر کسی که در آن ناحیه زندگی می‌کند را نیز شامل می‌شود. بازار یک کسب و کار منطقه‌ای شامل تمام خانه‌ها و املاک تجاری است که به آن منطقه دسترسی دارند. بازار کتاب‌های الکترونیکی قابل دانلود از اینترنت شامل هرکسی است که به وب دسترسی دارد. همچنین بازار رایانه‌های شخصی شامل خانه‌ها، مدارس، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی است.


این طرح توجیهی، اختصاصی برای شما نوشته شده و با سایر طرح‌های نوشته شده در این حوزه،  متفاوت است. بنابراین باید در مورد بازار هدفتان، اطلاعات کسب کنید.

کسب اطلاعات


منابع اطلاعاتی که می‌توانند به شما در انجام تجزیه و تحلیل بازار برای طرح توجیهی کمک کنند، متفاوت هستند. به عنوان مثال، شما می‌توانید از ریش سفید منطقه در مورد آن ناحیه، یا از سایت‌های معتبر، در مورد بازارتان اطلاعات کسب کنید. اداره آمار، گمرک و وزارت بازرگانی نیز منابع دیگر برای کسب اطلاعات هستند. ممکن است نیاز به پیدا کردن آمار دولتی و یا آمارهای تجاری دیگر داشته باشید؛ برای کسب اینگونه اطلاعات می‌توانید در اینترنت جستجو کنید.


امکان دارد همه اطلاعاتی که نیاز دارید، در دسترس نباشند آن وقت مجبورید تخمین بزنید. گاهی اوقات مجبورید که اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف را با هم قیاس کنید. یک تحقیق بازار خوب ناشی از ترکیب اطلاعات از منابع مختلف مانند دفتر تلفن، کاتالوگ، آمار صنعتی، اطلاعات املاک و مستغلات و نقشه تراکم است.

تقسیم‌بندی به شما کمک می کند افراد خاص را با پیام‌های خاص، مورد هدف قرار دهید و بر روی نیازهای آنان تمرکز کنید.

 

بخش بندی بازار


همیشه سعی کنید بازر هدفتان را به بخش‌های خوب و مفید تقسیم کنید. به عنوان نمونه بازار هدف یک شرکت تولیدی کامپیوتر، خانه‌ها، ادارات کوچک، کسب و کار، سازمان‌های آموزشی و دولت هستند. تقسیم بازار به این بخش ها کمک می کند تا شرکت بتواند نیازهای خاص بخش‌های مختلف بازار را تامین کند و رسانه ها، الگوهای قیمت گذاری و معیارهای تصمیم‌گیری در هر یک از بخش‌های مختلف بازار را شناسایی کند.


تقسیم‌بندی به شما کمک می کند افراد خاص را با پیام‌های خاص، مورد هدف قرار دهید و بر روی نیازهای آنان تمرکز کنید. خانواده‌ها نیاز به خدمات سریع دارند در حالی که دانش آموزان ممکن است به خدمات در ساعات پایانی شب احتیاج داشته باشد. خانواده‌ها روزنامه می‌خوانند اما دانش آموزان پوسترهای روی دیوار را می‌خوانند. شناخت نسبت به بخش‌های مختلف بازار به شما کمک می کند تا محصول و خدمتی ارائه می‌دهید بهتر با مشتری ارتباط برقرار نماید.

 

اندازه گیری میزان رشد و اندازه بازار


شما باید قادر به اندازه‌گیری و تعیین کمیت بازارتان باشید. به عنوان مثال اگر مالکان محلی، بخشی از بازار هدفتان هستند، باید بتوانید تعداد آن‌ها را محاسبه کنید. شما باید بدانید که تعداد افراد در بازار هدفتان 500 نفر است یا 200000 نفر یا 2 میلیون نفر. کل بازاری که مربوط به کسب و کار شماست را نشان دهید.


هنگامی که بازار رشد می کند شما باید درصد تغییر را محاسبه کنید و بازار را پیش بینی نمایید. مثلا تعداد مالکان در بازار هدفتان افزایش خواهد یافت یا کاهش؟ چقدر در هر سال؟ تعداد کارگران مسن بازنشسته در هر سال چقدر خواهد بود؟ چه تعداد مردم در رستوران شما غذا می خورند و این تعداد چگونه تغییر خواهد کرد؟ پیش بینی بازار با محاسبه تعداد کل خریداران ممکن در هر بخش بازار شروع می شود و پس از آن درصد تغییر نسبت به سه تا پنج سال آینده محاسبه خواهد شد.


شناسایی گرایشات بازار


شما باید بدانید که بازارتان به چه سمتی حرکت خواهد کرد. چه گرایش بازاریابی و مد بر بخش های مختلف بازارتان تاثیر خواهد گذاشت؟ مثلا اگر فروشنده خودرو هستید باید بدانید که آیا مردم، خودرویی می خواهند که بنزین کمتر مصرف کند و آلودگی زیست محیطی کمتری تولید نماید؟ درباره کامپیوتر باید بدانید که آیا گرایش افراد به سمت خرید کامپیوتر ارزان تر و با قدرت بیشتر است؟ یا مثلا باید بدانید که چه طور افزایش تجهیزات تلویزیون، بازار شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟ سوالات درباره عوامل موثر بر بازار هدف، برای هر کسب و کار متفاوت خواهد بود که ما در اینجا فقط چند مثال را مطرح کردیم. آنچه که مهم است، نوشتن طرح کسب و کار بر مبنای آگاهی از عوامل موثر بر بازار هدف و گرایشات بازار است.

 

 

 

 

منبع: سایت کارافرینی «entrepreneur»

ترجمه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. . 

نظرتان را ثبت کنید