استفاده از مدل آیدا-AIDA- برای ارتقا استراتژی بازاریابی

  • 12 اسفند 1397
  • 2695
استفاده از مدل آیدا-AIDA- برای ارتقا استراتژی بازاریابی

استفاده از تکنیک AIDA به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به راحتی مخاطب خود را راهنمایی کنید.

تهیه استراتژی تولید محتوا یکی از عناصر کلیدی است که می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. بنابراین اگر به دنبال استراتژی های جدید برای جذب مخاطب و ارتقا بازاریابی کسب و کار خود می باشید می توانید از روش AIDA استفاده کنید.

تولید محتوا یکی از ارکان مهم در ارتقا هر کسب و کاری به شمار می رود اما برای اینکار باید یک اصل را رعایت کرد. تکنیک AIDA در واقع فرمولی است که به تولید کنندگان محتوا این امکان را می دهد تا بتوانند به راحتی مخاطب خود را جذب کنند.
در ادامه نگاه دقیق تری به این تکنیک خواهیم داشت:

AIDA مخفف کلمات:


A: Attention توجه
I: Interest علاقه
D: Desire میل، خواست
A: Action اقدام


استفاده از تکنیک AIDA به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به راحتی مخاطب خود را راهنمایی کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره شده AIDA مخفف 4 کلمه (Attention, Interest, Desire, Action) است که در مرحله اول به جلب توجه مخاطب و درگیر کردن آنها با موضوع می پردازد این کار موجب می شود تا مخاطب به خواندن مطالب شما ادامه دهد. در مرحله دوم می توانید به راحتی با رائه پیشنهادات خود علاقه مخاطب را تحریک کرده و به عبارتی برای آنها یک نیاز به وجود آورید. با این کار می توانید به راحتی خدمات و محصولات تولیدی خود را جهت برطرف کردن نیاز مشتری ارائه کنید. در مرحله سوم می توانید به راحتی میل و درخواست مخاطبین خود را هدایت کنید به صورتی که در انتها بتوانید در نهایت محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید.


معرفی اجزای مختلف AIDA برای تولید محتوا


در این معرفی نامه ابتدا اجزای مختلف AIDA را شناسایی کرده و کاربرد آنها را در زمینه های مختلف تولید محتوا توضیح می دهیم. با رعایت اصول فرمول AIDA می توانید به راحتی تاثیر گذاری محتوای تولیدی خود را افزایش دهید.


توجه (Attention):


اولین اصل در تولید محتوا جلب نظر مخاطب است. برای این کار باید موضوع مناسب و مرتبطی را انتخاب کنید، همچنین باید زمانبندی مناسب برای این کار را نیز در تولید محتوا رعایت کنید، به عبارتی باید بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن نظر مخاطب خود را جلب کنید. برای این کار می توانید قبل از تولید از موارد زیر در نوشتن محتوا استفاده کنید.


• مخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند؟ به عبارتی باید ظاهر، محل سکونت، جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد، علایق و سایر اطلاعات مفیدی که می تواند به شناسایی مخاطب شما کمک کند را جمع آوری کنید.


• شناسایی مشکلات و مسائلی که ذهن مخاطبان هدف شما را به خود مشغول کرده اند.


• شناسایی راه حل های مناسب برای برطرف کردن نیاز مخاطب. این راه حل ها ممکن است، محصول و یا خدماتی باشند که شرکت شما آنها را ارائه می کند. اما باید مطمئن شوید که چگونه و چطور می توانید با خدمات (محصول) خود نیاز آنها را برطرف کنید.


• شناسایی کلمات کلیدی که می تواند تاثیر بیشتری به روی مخاطب بگذارند. به عبارتی باید از نحوه گفتگو افراد در مورد محصولات و نیازهای آنها شناخت کافی داشته باشید. (شناسایی اصطلاحات عامیانه)


به عنوان مثال: فرض کنیم شرکتی در زمینه تولید اسکیت فعالیت دارد، بنابراین برای اینکه این شرکت بتواند به خوبی توجه مشتریان خود را به علاقمندان این نوع از اسکیت، جلب کند باید در اولین مرحله زبان گفتگو مخاطبین خود را شناسایی کند تا بتواند با استفاده از اصطلاحات آنان تبلیغات و محتوای بازاریابی خود را تنظیم کند.


همانطور که پیش تر مطرح شد، محتوا باید به گونه ای باشد که عنوان و پاراگراف اول (معرفی) بخش های مهم و مرتبط را به خوبی پوشش دهند.


2. علاقه (Interest):


بعد از اینکه توجه مخاطب را با محتوای تولیدی خود جلب کردید؛ وقت آن فرا رسیده است که به مخاطبین خود این اطمینان را بدهید که به خوبی مشکلات و مسائل آنها را درک کرده اید. برای این کار نیاز به شناسایی کامل مخاطب هدف خود را دارید.

 

3. میل/ خواست (Desire):


یکی از چالش های بازاریاب ها، تببین اختلاف بین میل و علاقه (Interest و Desire) است. به عنوان مثال یک کارمند را در نظر بگیرید که قصد تعویض شغل خود را دارد. ابتدا این کارمند می تواند شغل جایگزین خود را از راه های مختلفی پیدا کند. در نهایت بعد از بررسی تمامی شغل های منتخب او می تواند مناسب ترین گزینه که معمولا شامل (حقوق خوب، ساعت کاری مناسب و متناسب با علایق فردی) انتخاب کند. در این حالت می توان گفت که این گزینه با توجه به میزان علاقه او نسبت به گزینه های دیگری تعیین شده است.


اما در شرایطی فرد مورد نظر ممکن است موقعیت و پست خاصی را مد نظر داشته باشد به همین ترتیب، می توان گفت میل/ خواست فرد مورد نظر این است که برای تصمیم خود اقدام کند و شغلی را برگزیند که دقیقا خواست اوست.


مثلا، یک بازاریاب شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید که به صورت B2B فعالیت می کند. مخاطبین هدف این فرد مدیران شبکه های اجتماعی بزرگی هستند و با توجه به مطالعات انجام شده نیاز این مدیران ارتقا تاثیر برنامه های شبکه های اجتماعی است. بنابراین باید بتوان ابزاری را تولید کرد که بتواند این نیاز را برای مخاطبین بر طرف کرد.

 

4. اقدام (Action):


در مرحله آخر بعد از هدایت تمام درخواست ها و میل مخاطبین خود می توانید اقدام نهایی خود را انجام دهید. در این مرحله باید به قدری قاطع عمل کنید که مخاطب شما اقدام به خرید کند. برای این کار اصطلاحا می توانید از تکنیک call to action استفاده کنید این تکنیک این قابلیت را به شما می دهد تا بتوانید به راحتی مخاطب خود را تحت تاثیر قرار داده و اقدامات بعدی او را تحت کنترل خود در بیاورید. به همین ترتیب باید محتوای شما به گونه ای نوشته شود که بتوانید در نهایت محصول خود را به فروش برسانید در واقع توصیه می شود تا از همان ابتدا مخاطب خود را از مقصود خود مطلع سازید.

 

تهیه استراتژی تولید محتوا یکی از عناصر کلیدی است که می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. بنابراین اگر به دنبال استراتژی های جدید برای جذب مخاطب و ارتقا بازاریابی کسب و کار خود می باشید می توانید از روش AIDA استفاده کنید.

 

 

منبع: Forbs

ترجمه شده در موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. 

نظرتان را ثبت کنید