5
آبان 1400

سناریو نگاری و تحلیل سناریو های شناور در امکان سنجی پروژه های نفت ، گاز و پتروشیمی

موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق
مهندس مهدی قارونی - مهندس علی بابایی - دکتر محسن شریف --مهندس مهدی ابراهیمی

پنل های تخصصی همزمان با نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه های نفت،گاز، پتروشیمی و انرژی های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ( IF EEX2021 ) مورخه 3الی 5 آبان ماه در مرکز همایش های کیش

 

سناریو نگاری و تحلیل سناریوهای شناور در امکان سنجی پروژه های نفت،گاز ، پتروشیمی، مطالعه موردی پروژه الماس ماهشهر


با مشارکت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و حضور نمایندگانی از :
شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت پتروشیمی الماس ماهشهر

چهارشنبه 5 آبان ماه ساعت11:30 سالن خوارزمی

 

پنل "سناریونگاری و تحلیل سناریوهای شناور درامکان ‏سنجی پروژه ‏های نفت،گاز و پتروشیمی" با مشارکت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و حضور مدیران‏عامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی و شرکت پتروشیمی الماس ماهشهر برگزار می ‏شود و ما در این پنل، تحلیل یک پروژه سرمایه گذاری پتروشیمی را بررسی کرده و تلاش می ‏کنیم با تصویرسازی پروژه‏ های سرمایه‏ گذاری از نظر ابعاد مختلف بازار، فنی و مالی پروژه را بررسی و به چالش بکشیم.
تمامی پروژه ‏های سرمایه ‏گذاری در حوزه نفت و گاز ابتدا از بخش بازار بررسی می ‏شوند. در مطالعات بازار تلاش می ‏شود پیش ‏بینی درستی از قیمت مواد اولیه، خوراک، محصولات و روند قیمت ‏گذاری آن‏ ها در سال ‏هایی که پروژه به بهره ‏برداری رسیده انجام گرفته و نیازها و خلاهای بازار شناسایی گردد. پس از مطالعات بازار پروژه سرمایه ‏گذاری از منظر فنی مورد ارزیابی و برآورد قرار می ‏گیرد. هزینه‏ ها و منابع نیازمند برآورد گردیده و بخش های فنی و ساختار فنی کنار هم قرار می‏ گیرند تا بتوانند محصولات با کیفیت و ظرفیت پیش‏بینی‏ شده را در بخش بازار فراهم کنند. در پایان مطالعات، مباحث مالی انجام می‏ گیرد، محصولی که در بخش بازار پیش بینی شده و با بخش فنی قابل تولید است، مورد مطالعه قرار گفته و محاسبات انجام شده باید نشان دهد که تولید محصول از منظر اقتصادی دارای سوددهی بوده و با نمایش روند محصول تا 10 الی 20 سال توجیه ‏پذیری طرح را با اثبات برساند.


کشور ما در پروژه ‏های سرمایه ‏گذاری دچار بحران است و ریشه بحران‏ ها از ریسک‏ هایی نشات می ‏گیرد که عدم شناخت و مقابله صحیح با آن ‏ها می ‏تواند موفقیت یک پروژه را با خطر مواجه سازد. ریسک‏ هایی همچون افزایش قیمت دلار و هزینه‏ های ساخت به دلیل افزایش تورم و یا طولانی ‏تر شدن دوران ساخت پروژه که می‏توانند توجیه ‏پذیری یک طرح را با شکست روبرو کنند.


در مقابله با ریسک ‏های موجود در پروژه ‏های سرمایه گذاری، سناریونگاری و تحلیل سناریوهای شناور به عنوان یکی از ابزارهای شناخت و ارزیابی ریسک مطرح می ‏باشد. تعریف سناریوهای مختلف بر اساس محدودیت ها، موانع یا فرصت‏ ها می ‏توانند برنامه ‏ریزی برای یک پروژه سرمایه ‏گذاری را بهبود بخشیده و شرایط پروژه را در شرایط متفاوت پیش از احداث و اجرا بررسی نمایند.


ما پروژه ‏ها را بر اساس متغیرها، موانع، خوراک ‏ها یا محصولات مختلف مورد بررسی قرار داده و بر اساس محدودیت ‏هایی همانند خوراک، منابع، زمین و... سناریوهای مختلفی را طراحی می ‏کنیم و در مواردی حجم محصولات را بر اساس نیاز بازار افزایش یا کاهش داده و یا تنوع محصولات را از لحاظ تصویر و ابعاد مختلف بررسی می ‏کنیم. پس از اجرای این محاسبات و برآورد سناریوهای طرح و مطالعات مرتبط با هر کدام از آن ‏ها، سناریوهای بهینه جهت سرمایه ‏گذاری تعیین می ‏گردد. به عنوان مثال ممکن است پروژه ‏ای با تاخیر در زمان اجرا، سوددهی خود را از دست بدهد و یا ارائه تغییراتی در ظرفیت محصولات طرح بتواند نفع حاصل از پروژه را افزایش دهد که تمام این موضوعات در پنل پیش رو مورد بررسی قرار می ‏گیرد.


ما در موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق تلاش می ‏کنیم به عنوان مشاور سرمایه‏ گذاران حرفه ‏ای، بهینه ‏ترین مسیر در موفقیت سرمایه‏ گذاری طراحی کرده و با یاری و تصمیم‏سازی درست، قدمی هر چند اندک برای بهبود عملکرد پروژه‏ های سرمایه‏ گذاری برداشته و موجبات اعتلای کشور بزرگمان ایران را فراهم سازیم.

 

نظرتان را ثبت کنید