توصیه‌های رولند برگر- چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم (بخش اول-1)

توصیه‌های رولند برگر- چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم (بخش اول-1)

  • 29 دی 1394
  • 4309
توصیه‌های رولند برگر- چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم (بخش اول-1)

رولند برگر یک شرکت مشاوره بین‌المللی در گزارشی دورنمایی از مزایا و چالش‌های کسب و کار در ایران ارائه نموده است.

 

رولند برگر یک شرکت مشاوره بین‌المللی با 2400 کارشناس و 50 دفتر فعال از 36 کشور در سطح جهانی است.


توصیه‌های رولند برگر به خارجیان برای ایجاد کسب و کار موفق در ایران

مقدمه:

رولند برگر یک شرکت مشاوره بین‌المللی با 2400 کارشناس و 50 دفتر فعال از 36 کشور در سطح جهانی است. این شرکت در گزارشی دورنمایی از مزایا و چالش‌های کسب و کار در ایران ارائه نموده است. این شرکت در نهایت تلاش کرده تا سرمایه‌گذار خارجی را با محیط کسب و کار ایران آشنا نموده و راهکارهایی ارائه نماید.

این گزارش در نوامبر 2015 آذر 1394 نگاشته شده و در سه بخش به بررسی موضوع پرداخته است که شامل:

بخش اول-اکنون که دروازه‌های تجارت در ایران باز می‌شوند، ایران برای شرکت‌هایی که در کشور‌های مختلف فعالیت دارند، فرصت‌های جذابی برای ارائه دارد.

بخش دوم- چالش: سازگاری با فرهنگ، وضعیت اقتصادی، موقعیت تجاری منحصر‌به‌فرد ایران برای تازه وارد‌ها آسان نخواهد بود.

بخش سوم- موفقیت: شرکت‌های چند ملیتی در ایران می‌توانند موفق باشند، اما باید اصولی را رعایت کنند.

 

برای ایجاد کسب و کار در ایران دلایل کافی وجود دارد اما تنها برخورداری از آمادگی لازم می‌تواند با موفقیت همراه شود.

امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در 14 جولای 2015 بین ایران، چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، ایالات متحده، آلمان و اتحادیه اروپا مایه آسودگی و هیجان کشورهای جهان شد. در حالی‌که ایرانیان به خیابان‌های تهران ریختند تا پایان انزوایشان را جشن بگیرند، مقامات در سراسر دنیا هم به مناسبت دستاوردی که قواعد بازی را تغییر می‌داد به جشن و سرور پرداختند. مجلس ایران در 13 اکتبر برجام را تصویب کرد و شورای امنیت سازمان ملل در 18 اکتبر آن را به تصویب رساند. بر طبق این توافق تاریخی، تحریم‌های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا که سال‌ها ایران را فلج کرده بود، بعد از اینکه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اجرای اقدامات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد، تخفیف خواهند یافت.

ایران تنها اقتصاد نسبتا بزرگی است که از بازارهای بین‌المللی و تعامل با بازارهایی با اندازه جهانی جدا افتاده و فرصت‌های توسعه در آن برای چند ملیتی‌ها و سوسه انگیز است. با گذشت یک ماه از امضای برجام، قیمت هتل ها اوج گرفته‌اند و انگلستان اعلام کرده که سفارتش را در تهران بازگشایی خواهد کرد. این هیجان‌ها توجیه پذیر است- کم نیستند کشورهایی که در دنیا بعد از تعدیل و اصلاح قوانین رشدی نجومی را تجربه کرده‌اند.

www.sepinud.com

فرصت‌ها فرا می‌خوانند

شوق روانه شدن به‌سوی ایران از سوی جامعه تجارت جهانی محکم و ریشه‌دار است چرا که ایران کشوری است که شما را برای سرمایه‌گذاری در آن مجاب خواهد کرد. اصول و مبانی جاری در آن یک غول اقتصادی را برایتان ترسیم می‌کند که به خواب رفته است اما تنها این اصول نیستند که ایران را به یک مقصد سرمایه‌گذاری وسوسه انگیز تبدیل کرده اند. کشوری نسبتاً فرهیخته است و دولت سودای تبدیل کشور به کانون قدرت منطقه را دارد. شرکت‌های خارجی ایران را مقصد رضایت‌بخشی برای کالاها، فناوری و تخصص خود خواهند یافت.

    مبانی مستحکم

 

با یک و شش دهم میلیون کیلومتر مربع، ایران هفدهمین کشور بزرگ دنیاست و جمعیت هفتاد و هشت میلیونی آن تقریبا با آلمان برابر است. شایان ذکر است که چهل و یک درصد ایرانیان زیر بیست و پنج سال هستند که می‌تواند زیربنای مستحکمی برای توسعه اقتصادی باشد. علیرغم تحریم‌ها و عواقب ناشی از آنها،GDP ایران همچنان بالغ بر رقم قابل ملاحظه 415 میلیارد دلار امریکا تقریباً با امارات‌متحده برابری می‌کند. صرف نظر از وسعتش، ایران از نظر منابع طبیعی کشوری غنی است. بزرگترین کشور دارای منابع گاز طبیعی در جهان (2/18 درصد کل) و سومین کشور از نظر ذخایر نفت خام است. ایران همچنان از منابع وسیع مس، سنگ آهن، سرب و روی برخوردار است.

 

توصیه‌های رولند برگر: چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم
توصیه‌های رولند برگر: چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم

ایران نه تنها از نظر منابع طبیعی غنی است بلکه در تاریخ و فرهنگ هم کهن‌ترین تمدن‌های جهان است که قدمتی پنج هزار ساله دارد. این اگرچه انگیزه اصلی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود اما این میراث غنی و محیط اجتماعی دوستانه، کار در ایران را تجربه‌ای دلپذیر برای شما خواهد کرد.

    فرهیختگی

اگرچه از منظر اقتصادی در طبقه کشورهای در حال توسعه یا بازارهای در حال ظهور جای می‌گیرد، ایران از بسیاری جهات کشوری توسعه یافته تلقی می‌شود. صنایع پابرجا و تثبیت شده‌ای مانند اتومبیل‌سازی (با قابلیت تولید بیش از یک میلیون وسیله نقلیه در سال) و صنایع دارویی (غالباً عمومی) دارد. چند صد شرکت عضو بازار بورس اوراق بهادار هستند و حدود هشت میلیون نفر از ایرانیان در آن سهم دارند. زیرساخت ریلی آن در دنیا مورد احترام است و سیستم مترو در تهران از نظر کارایی و سطح خدمات رقیب همتاهای اروپایی است.

ایران استاندارد‌های آموزشی قابل ملاحظه‌ای دارد با سواد نود و هشت درصدی جمعیت جوان و نرخ ثبت نام دانشگاهی پنجاه و هشت درصد (نزدیک به کشور‌های توسعه یافته فرانسه و آلمان). با تکیه بر مهارت‌های علمی پارسی، ایران در زمینه‌های متعددی پیش می‌رود. ایران از نظر تعداد مقالات دانشگاهی رتبه شانزدهم و از نظر تعداد دانشمندان و مهندسین رتبه چهل و سوم را در اختیار دارد. بلومبرگ در سال 2013 ایران را در زمره 50 کشور برتر نوآور در دنیا قرار داده است.

علیرغم این انزوای اقتصادی، ایرانیان عموماً بیش از آنچه رسانه‌های غربی به ما تلقین می‌‌کنند به ارتباطات بین‌المللی تمایل دارند. زبان‌های خارجه جز واحد‌های اجباری در مدارس است‌) و تعداد افرادی که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند به طرز شگفت انگیزی بالاست) و مردم برای اینکه از آخرین مدها و پیشرفت‌های اقتصادی و فناورانه عقب نمانند از رسانه‌های اجتماعی به طور وسیع استفاده می‌کنند. پیوند مهم دیگری بین ایران و بازارهای جهانی از طریق ایرانیان مقیم در خارج از کشور که برآورد می‌شود حدود چهار الی پنج میلیون نفر باشند،  برقرار است (اگرچه برخی بر این باورند که این رقم باید بسیار بالاتر باشد.) که اکثر آنها در کشورهای اروپایی،  خاور‌میانه و امریکای شمالی ساکنند. آنها غالبا از موقعیت‌های تثبیت شده‌ای در کشورهایشان برخوردارند (برای مثال بسیاری از ایرانیان از اعضای عالی‌رتبه شرکت‌های سیلیکون‌ولی (کالیفرنیا) هستند و از تجربیات بین‌المللی گران‌بهایی برخوردارند که می‌توانند آنرا به داخل کشور انتقال دهند- بسیاری از ایرانیانی که مسوولیت‌های اجرایی و پست‌های دولتی دارند در خارج از کشور از جمله بهترین دانشگاه‌های ایالات متحده، انگلستان، فرانسه و آلمان تحصیل کرده‌اند.

ایرانیان قابلیت بالایی در استفاده از تکنولوژی روز دارند،  دسترسی به اینترنت بالا و بیش از سی و پنج میلیون نفر از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

ترجمه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق

...ادامه دارد 

توصیه‌های رولند برگر: چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم- بخش اول/2
توصیه‌های رولند برگر: چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم- بخش دوم

توصیه‌های رولند برگر: چگونه کسب و کار موفق در ایران داشته باشیم- بخش سوم

دریافت کل فایل

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. .

 

نظرتان را ثبت کنید