فرصت ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران

فرصت ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران

یکی از دلایل اساسی مناسب بودن سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، فرصت‌ها و زمینه‌هایی است که یک کشور در حوزه‌ی گردشگری از آنها برخوردار است.

  • 12 اردیبهشت 1395
  • 9342
فرصت ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران

یکی از دلایل اساسی مناسب بودن سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، فرصت‌ها و زمینه‌هایی است که یک کشور در حوزه‌ی گردشگری از آنها برخوردار است.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان صنعت گردشگری نقش عمده‌ای در اقتصاد ایفا می‌کند در نتیجه این کشورها نگاه ویژه‌ای به این صنعت دارند و با افزایش سرمایه‌گذاری در آن از پیامدهای اقتصادی گردشگری بهره کامل می‌برند. از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش همواره به‌عنوان یکی از فرصت‌های جذاب برای سود‌آوری و اشتغال‌زایی مورد ‌توجه فعالان اقتصادی بوده است. با این وجود در کشور ما همچنان فرصت‌های بی‌نظیر و بکری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود دارد. ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی، اماکن تاریخی و... همگی فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی است اما در واقع بین پتانسیل‌های موجود و فعالیت‌های انجام شده فاصله زیادی وجود دارد و همین امر مهم‌ترین دلیل جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران است.

صنعت گردشگری که پس از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت در دنیا به لحاظ درآمد‌زایی و جذب منابع مالی شناخته می‌شود، در سال‌های گذشته در برخی از کشورها با رشدی خیره کننده روبرو بوده و عرصه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های گسترده بوده است.‌

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2020 میلادی صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی در کنار صنعت نفت قرار خواهد گرفت؛ از این رو لزوم توجه به این صنعت و جذب سرمایه به شدت احساس می‌شود.

با توجه به تاکید کارشناسان بر اهمیت  سرمایه‌گذاری خارجی  در توسعه‌ی صنعت گردشگری می‌توان دریافت که برای رسیدن به این هدف فقط سرمایه‌گذاری داخلی کافی نیست و به بیان دیگر سرمایه‌گذاری داخلی توانایی پوشش تمامی نیاز‌های این بخش را ندارد.


در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان صنعت گردشگری نقش عمده‌ای در اقتصاد ایفا می‌کند در نتیجه این کشورها نگاه ویژه‌ای به این صنعت دارند و با افزایش سرمایه‌گذاری در آن از پیامدهای اقتصادی گردشگری بهره کامل می‌برند. از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش همواره به‌عنوان یکی از فرصت‌های جذاب برای سود‌آوری و اشتغال‌زایی مورد ‌توجه فعالان اقتصادی بوده است.

 

برای جذب سرمایه گذار خارجی چقدر آمادگی دارید؟

 

با این وجود در کشور ما همچنان فرصت‌های بی‌نظیر و بکری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود دارد. ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی، اماکن تاریخی و... همگی فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی است اما در واقع بین پتانسیل‌های موجود و فعالیت‌های انجام شده فاصله زیادی وجود دارد و همین امر مهم‌ترین دلیل جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران است. همچنین گردشگری به علت خاصيت بازدهی زودهنگام آن‌، بسترمناسبی برای سرمايه‌گذاری است.

یکی از دلایل اساسی مناسب بودن سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، فرصت‌ها و زمینه‌هایی است که یک کشور در حوزه‌ی گردشگری از آنها برخوردار است. 

با توجه به رشد فعالیت‌های گردشگری در کشور ما زمینه برای ایجاد اشتغال‌زایی فراهم شده است و این امر برای کشور ایران با جمعیت جوان و متقاضی بسیار مفید است. از هر ده نفر توریست که وارد کشور می‌شود چندین فرصت شغلی ایجاد می‌گردد و در نتیجه صنعت گردشگری وسیله‌ای بسیار مناسب جهت اشتغال‌زایی و پویایی اقتصادی است.

 

گردشگری سلامت


به‌منظور حمایت از فعالیت‌های گردشگری و توسعه این صنعت در کشور تسهیلات ایجاد و احداث طرح‌های گردشگری به فعالان گردشگری با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور اعطا می‌شود. برای این مهم، ایده‌ها در قالب طرح توجیهی فنی اقتصادی تهیه شده و در اختیار سازمان مربوطه قرار می‌گیرد. همچنین طرح توجیهی فنی اقتصادی گردشگری نمونه ای است که برای سرمایه‌گذار مشخص می‌کند قبل از سرمایه‌گذاری و پذیرفتن ریسک آن شمایی کلی از بازار و توجیه‌پذیری اقتصادی طرح پیش‌رو را داشته باشد.


در زیر نمونه ای از ایده‌ها و طرحهای توجیهی گردشگری برای آشنایی با این حوزه آورده شده است.
*طرح توجیهی احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی
*طرح توجیهی آکواریوم دریایی و پارك ماهیان تزئینی
*طرح توجیهی احداث دهکده تفریحی ورزشی
*طرح توجیهی گردشگری سلامت
*طرح توجیهی احداث شهربازی سرپوشیده
*طرح توجیهی خرید و بهره‌برداری کشتی تفریحی
*طرح توجیهی رستوران دریایی
*طرح توجیهی احداث اکو کمپ گردشگری
*طرح توجیهی احداث هتل
*طرح توجیهی احداث پارک آبی
*طرح توجیهی راه‌اندازی تالار پذیرایی و رستوران
*طرح توجیهی احداث مجتمع تفریحات و ورزش‌های ساحلی و دریایی

 

 تهیه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. 

نظرتان را ثبت کنید