مشخصه‌های طرح توجیهی

مشخصه‌های طرح توجیهی

طرح توجیهی یا امکان‌سنجی یک سند رسمی است که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که آیا یک پروژه پیشنهادی از لحاظ فنی امکان‌پذیر و از لحاظ اقتصادی سودآور و به صرفه است یا خیر.

  • 24 فروردین 1395
  • 5247
مشخصه‌های طرح توجیهی

طرح توجیهی یا امکان‌سنجی یک سند رسمی است که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که آیا یک پروژه پیشنهادی از لحاظ فنی امکان‌پذیر و از لحاظ اقتصادی سودآور و به صرفه است یا خیر.

 

از آنجا که در مطالعات امکان‌سنجی یا طرح‌توجیهی پیش‌بینی‌های لازم در رابطه با هزینه‌های مالی، زمانی و منابع انسانی برای پروژه پیش‌بینی می‌شود، از این رو در زمان بررسی باید بی‌طرفانه عمل کرد تا نتیجه نهایی به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

طرح توجیهی یا امکان‌سنجی یک سند رسمی است که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که آیا یک پروژه پیشنهادی از لحاظ فنی امکان‌پذیر و از لحاظ اقتصادی سودآور و به صرفه است یا خیر. هدف اصلی از تهیه طرح توجیهی ارزیابی و اثبات عملی بودن یک ایده کسب و کار به شکل عملی است. این طرح پژوهشی به کارفرما اجازه می‌دهد تا به تجزیه و تحلیل فرصت‌های کسب و کار بپردازد و سپس براساس ضرورت‌های تعیین شده تصمیم‌گیرهای استراتژیک را اتخاذ کند. از آنجا که در مطالعات امکان‌سنجی یا طرح‌توجیهی پیش‌بینی‌های لازم در رابطه با هزینه‌های مالی، زمانی و منابع انسانی برای پروژه پیش‌بینی می‌شود، از این رو در زمان بررسی باید بی‌طرفانه عمل کرد تا نتیجه نهایی به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

·         عناصر مورد نیاز برای طرح توجیهی

اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای تهیه یک طرح توجیهی هستید، به عناصر مهمی نیاز دارید که عبارتند از:

1-     حوزه پروژه:

اولین قدم مشخص کردن مشکلات و فرصت های کسب و کار است که فرصت رسیدگی به آنها نیز باید مشخص شود. حوزه پروژه باید به صورت نقطه به نقطه و بدون ابهام باشد. تهیه طرحی که درهم ریخته باشد و هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند، مدیر پروژه را نیز به اشتباه می اندازد. همچنین باید اطمینان حاصل شود که بخش هایی از کسب و کار بطور مستقیم یا غیرمستقیم تعریف شده اند. دامنه تعریف باید در برگیرنده شرکت کنندگان در پروژه باشد.

2-    تجزیه و تحلیل بازار فعلی

مرحله تجزیه و تحلیل نقش مهمی را در بررسی محیط کسب و کار ایفا می کند که باید در خدمت محصولات و خدمات جدید قرار بگیرد. از طریق این مرحله می توان نقاط ضعف و قوت رویکرد فعلی را کشف کرد. بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید کمک می کند تا تصمیم گیرندگان بر روی تصویر بزرگ تمرکز کنند. ممکن است مدیران یک سازمان بخواهند به بازارهای جدید نزدیک شوند. در حالی که برخی دیگر از مدیران ترجیح می دهند تا به جای تمرکز برای باز کردن بازارهای جدید بر روی سودهای کسب شده فعلی تمرکز کنند.

3-    الزامات یا نیازهای پروژه

در این مرحله باید الزامات فنی و سازمانی گنجانده شوند. در صورتی که قرار است یک بازار بالقوه تقاضا برای محصولات و خدمات بررسی شود، نیازهای فنی و منابع سرمایه گذاری در اولویت خواهد بود. البته این امر بسته به پروژه تعریف شده متفاوت است. مدیران پروژه بهتر از هر کس از منابع مالی و انسانی خود برای اجرا آگاه هستند. عدم درک صحیح از این موضوع ممکن است به شکست پروژه بینجامد.

4-    روش‌های حل مسئله

روش‌های حل مسئله در واقع راه های مورد نظر را در اختیار مدیران پروژه قرار می دهند. در این مرحله گزینه های مختلفی در پیش روی مدیران قرار می گیرد. انتخاب یکی از روش ها باید براساس پاسخ به سوالاتی از قبیل: هدف از پروژه من چیست؟ آیا در پیش گرفتن راه حل عملی برای پروژه دوام دارد؟ و مواردی از این دست باشد. در نهایت می توان براساس پاسخگویی به این سوالات یک روش بهتر را در پیش گرفت.

5-    ارزیابی اقتصادی پروژه

در این مرحله کل هزینه پروژه ارزیابی می شود و سپس گزینه های دیگری نیز برای کسب هدف عنوان و با مقایسه میان هزینه‌های نیل به آنها ارزیابی می شود. در پایان یک خلاصه از هزینه ها در اختیار مدیران قرار می گیرد که شامل تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری، هزینه، سود و ... است.

6-    نقد و بررسی پروژه

در نهایت باید تمامی عناصر فوق الذکر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. در بررسی هایی که انجام می شود امکان اجرا و سودآوری پروژه مشخص می شود. در این مرحله مدیر پروژه می تواند برای تصویب، رد و یا حتی تجدید نظر در مطالعه امکان سنجی تصمیم گیری کند. در صورتی که طرح توجیهی مورد تایید واقع شود، باید سایر شرکا نیز آن را امضا و تایید کنند.

 تهیه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. .

 



 

نظرتان را ثبت کنید