فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران

صنعت گردشگری (توریسم) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده به طوری که برخی کشورها از آن به عنوان منبع اصلی درآمد کشور خود نام می‌برند

  • 8 شهریور 1396
  • 7039
فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران

صنعت گردشگری نیز بین صنعت های نسبتا پیچیده قرار دارد و نیاز شدید به شناخت مناسب از منطقه و شرایط اقتصادی و فرهنگی آن جامعه دارد. بی شک هرگونه اقدام بدون برنامه ریزی مناسب، مطمئنا باعث ایجاد صدمات

ایران رتبه دهم ثبت آثار ملی در سازمان میراث جهانی، یونسکو (با ثبت 29 اثر) را در اختیار دارد که این آثار، همه مقاصد جذابی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و تمدن و فرهنگ به شمار می آیند.

نام ایران همیشه آمیخته با فرهنگ و تمدن است. همین موضوع باعث شده تا گردشگران و جهان گردان، ایران را به عنوان مقصد اصلی سفرهای خود انتخاب کنند. ایران رتبه دهم ثبت آثار ملی در سازمان میراث جهانی، یونسکو (با ثبت 29 اثر) را در اختیار دارد که این آثار، همه مقاصد جذابی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و تمدن و فرهنگ به شمار می آیند.
علاوه بر تمدن و فرهنگ، ایران مقصد بسیاری از طبیعت گردان و طبیعت دوستان می باشد؛ شرایط زیست محیطی ایران را می توان به کویری و نیمه کویری،کوهستانی تقسیم کرد. (حدودا یک سوم) و بخش کوچکی از ایران را جنگلی نام برد (کرانه خزر) ایران از تنوع جاذبه های گردشگری بالایی برخوردار است.جاذبه های گردشگری ایران را می توان به بخش های: طبیعت گردی، تاریخی، مذهبی، جنگ، سلامت، علمی و آموزشی تقسیم کرد. که در این میان جاذبه‌های تاریخی و طبیعت بیشترین میزان جذب گردشگر را به خود اختصاص داده اند.
ایران با وجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، تامین هتل و ساخت مکان های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد.

صنعت گردشگری (توریسم)
صنعت گردشگری (توریسم) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است به طوری که برخی کشورها از آن به عنوان منبع اصلی درآمد کشور خود بهره می‌برند. در کشورهای که از این صنعت به عنوان منبع درآمدزایی استفاده می کنند شاهد راندمان بالایی از اشتغال زایی و واردات ارز می باشیم. همچنین به علت عدم نیاز به آموزش نیروی کار در مدت زمان طولانی، موجب شده تا کشورهای اروپایی بیشتر سرمایه و بودجه خود را به این صنعت اختصاص دهند.
بعد از انجام توافقات بین ایران و اتحادیه اروپا و برداشته شدن برخی تحریم ها، نظر بسیاری از گردشگران اروپایی به سوی ایران جلب شده است و شاهد تغییراتی در این صنعت می باشیم به طوری که گردشگری به رشد 12 درصدی (در دو سال اخیر) رسیده و از طرفی دولت تمرکز خود را به روی این بخش بیشتر کرده و بودجه سازمان میراث فرهنگی را  برای سال ۱۳۹۶،( 12 درصد) به مبلغی نزدیک به ۷۸۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان افزایش داده است.
فرصت های سرمایه گذاری
ایران با وجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، تامین هتل و ساخت مکان های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد.
1.    توریسم درمانی
مسافرت درمانی به عنوان یک صنعت پرسود در زمینه توریسم به حساب می آید که معمولا عواملی نظیر: سهولت در رفت و آمد بین کشورها و قاره ها، هزینه پایین درمان در برخی کشورها، بهبود سطح تکنولوژی و پیدا کردن پزشکان کارآزموده در این زمینه تاثیر گذار هستند. از جمله قطب های این صنعت می توان به ترتیب از هندوستان، سنگاپور، تایلند، فیلیپین اشاره کرد. اما ایران با وجود داشتن پتانسیل های گردشگری بسیار بالا و وجود پزشکان مجرب با ورود خود به این صنعت می تواند به عنوان رقیب اصلی هندوستان که پیشتاز در این صنعت است قرار گرفته و گوی سبقت را از مدعیان بگیرد. از امتیازات ایران در این صنعت می توان فرهنگ غنی، شرایط محیطی و وجود پزشکان برتر در جهان و هزینه درمان پایین نسبت به سایر کشورها را نام برد.
1-1    توریسم درمانی
از جاذبه دیگری که اخیرا مورد توجه گردشگران  قرار گرفته می توان به طب سنتی ایرانی  اشاره کرد. به نقل از سیزیل الگود (پزشک و مورخ شناس معروف)، طب ایرانی در حقیقت آن چیزی است که امروزه آن را طب یونانی می نامند. لازم به ذکر است که در راستای توسعه این طب دانشگاه های ایران اقدام به جذب دانشجو کرده و انتظار می رود با افزایش تعداد دانشجویان و فارق التحصیلان در این رشته نظاره گر توسعه روزافزون این طب و به خصوص رشد صنعت توریسیم درمانی در کشور باشیم.

1-2    طب سنتی
از جاذبه دیگری که اخیرا مورد توجه قرار گرفته می توان طب سنتی ایرانی را نام برد. به نقل از سیزیل الگود (مورخ پزشکی)، طب ایرانی اصول آن چیزی است که امروزه آن را طب یونانی می نامند. لازم به ذکر است که در راستای توسعه این طب دانشگاه های ایران اقدام به جذب دانشجو کرده و انتظار می رود با افزایش تعداد دانشجویان و فارق التحصیلان در این رشته نظاره گر توسعه روزافزون این طب و به خصوص رشد صنعت توریسیم درمانی در کشور باشیم.

1-3 .وجود مکانهای طبیعی برای درمان:


 1-3-1    آب درمانی: یکی دیگر از مهمترین جاذبه های ایران چشمه های آب معدنی می باشد. ایران با دارا بودن بیش از 1000 چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی بالایی در جذب توریسم دارد. تقریبا حدود 45 میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه استفاده می کنند. ایران نیز با دارا بودن چنین پتانسیل بالایی می تواند در جذب توریسم در این زمینه موفق عمل کند.

 
1-3-2     لجن درمانی: با وجود شرایط مناسب مانند سواحل دریاچه ارومیه و یا دامنه‌های کوه تفتان و با افزایش امکانات در این نواحی می توان با ایجاد جاذبه های گردشگری و توریسم درمانی از این شرایط حداکثر استفاده را برد.

1-3-3    نمک درمانی:  از جمله جاذبه هایی است که در چند سال اخیر مورد توجه عموم قرار گرفته نمک درمانی می باشد. و ایران با داشتن قله های نمکی می تواند در این درمان جدید تاثیر بسیاری در افزایش جذب توریست  داشته باشد.

2. ساخت هتل و امکانات مناسب
به دلیل افزایش روز افزون گردشگران در ایران، نیاز به ساخت هتل و ایجاد اماکن استراحتگاهی نیز افزایش یافته است. به طوری که در طی چند ماه اخیر شرکت های اروپایی مانند Easy hotel بریتانیا و گروه هتل های آکور فرانسه برای ساخت هتل های زنجیره ای در ایران قرار داد امضا کرده و در صدد بهره برداری و اجرای پروژه های خود می باشند. به نقل از معاون رییس جمهور: در سند چشم انداز 20 ساله، تا پایان سال 1404 شمسی حدود 20 میلیون گردشگر با درآمد ارزی 25 تا 30 میلیارد دلار مورد هدف قرار گرفته اند که خود نشان دهنده رشد و فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش است.


3.    خدمات توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)
با راه اندازی تجارت های الکترونیک در ایران سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون با تحولات فراوانی روبه رو شده که در بخش رزرواسیون شرکت های نوپایی با شناخت و انجام مطالعه بازار، فعالیت های خود را با جذب سرمایه گذاران شروع کرده و فرهنگ استفاده از این سیستم ها را در کشور پی ریزی کرده اند. با اتصال سیستم رزرواسیون ایران به سیستم رزرواسیون جهانی این خدمات در حال توسعه می باشند و هر روزه به تعداد کاربران آنها در ایران افزوده می شود که نیازمند ارائه خدمات گوناگون و منحصر به فرد نیز می باشند.


چرا سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران
1.    سهم مستقیم سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی
2.    رشد سالانه 9/ 5 درصدی گردشگری به روی تولید ناخالص (درآمد 747هزار و 26 میلیارد ریالی تا سال 2025)
3.    سهم گردشگری از مشاغل
4.    افزایش 5.5 درصدی (بیشتر از استاندارد جهانی) در روند سرمایه گذاری تا 10 سال آینده
نتیجه گیری:

با افزایش شبکه های اجتماعی و تبلغات گسترده همراه با اطلاع‌رسانی در یک سال گذشته پای گردشگران خارجی (گردشگرانی از آلمان، سوئد و انگلیس و سایر نقاط اروپا) را به روستاهای دورافتاده ایران باز کرده است. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم با توجه به افزایش تعداد گردشگران نیاز کشور به تامین امکانات مناسبتر جهت ارائه خدمات بهتر
 افزایش پیداکرده همین امر باعث شده است  ایران را به بازاری مناسب برای مشتاقان به سرمایه گذاری در منطقه تبدیل کند.
می توان گفت که صنعت گردشگری نیز بین صنعت های نسبتا پیچیده قرار دارد و نیاز شدید به شناخت مناسب از منطقه و شرایط اقتصادی و فرهنگی آن جامعه دارد. بی شک هرگونه اقدام بدون برنامه ریزی مناسب، مطمئنا باعث ایجاد صدمات مالی زیادی برای سرمایه گذاران در این بخش می شود. با برنامه ریزی و امکان سنجی دقیق (طرح توجیهی)و انجام تحقیقات بازار می توان گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری با توجه به پتانسیل موجود در منطقه را بررسی و کسب و کار موفقی را، راه اندازی کرد.منابع:
Wikipedia
Presstv.ir
Financialtribune.com
Donya-e-eqtesad.com
eghtesadnews.com
Irna.ir
asriran.com

تهیه شده در گروه تولید محتوا سپینود شرق

نظرتان را ثبت کنید