هنگام انجام تحلیل سناریو، مدیران و رؤسای یک شرکت، باید وضعیت آینده کسب و کار، صنعت و اقتصاد را تشریح نمایند.

تحلیل سناریو چیست؟

  • 13 آبان 1397
  • 5913
تحلیل سناریو چیست؟

اکثر مدیران کسب و کار نیز در فرایند تصمیم گیری خود از تحلیل سناریو استفاده می کنند تا در پیش بینی سود یا زیان های احتمالی، بهترین سناریو و همچنین بدترین سناریو را بیابند. همچنین بسیاری از افراد می توانند هنگام سرمایه گذاری بزرگ مانند خرید یک خانه یا راه اندازی یک کسب و کار از این تحلیل استفاده کنند.

هنگام انجام تحلیل سناریو، مدیران و رؤسای یک شرکت، باید وضعیت آینده کسب و کار، صنعت و اقتصاد را تشریح نمایند. این وضعیت های آینده، منجر به تهیه سناریوهای مجزایی خواهد شد که حاوی مفروضاتی نظیر قیمت محصولات، معیارهای مشتری، هزینه های عملیاتی، تورم، نرخ بهره و دیگر عوامل کسب و کار است.

تحلیل سناریو، فرایند بررسی و ارزیابی حوادث احتمالی آتی با توجه به عواقب و نتایج احتمالی متفاوت آنها است. در مدل سازی مالی، این فرایند معمولا برای برآورد تغییرات در ارزش یک کسب و کار یا جریان نقدینگی آن استفاده می شود، به خصوص زمانی که رویدادهای بالقوه مطلوب و نامطلوبی وجود داشته باشند که بتوانند بر شرکت اثر بگذارند.

اکثر مدیران کسب و کار نیز در فرایند تصمیم گیری خود از تحلیل سناریو استفاده می کنند تا در پیش بینی سود یا زیان های احتمالی، بهترین سناریو و همچنین بدترین سناریو را بیابند. همچنین بسیاری از افراد می توانند هنگام سرمایه گذاری بزرگ مانند خرید یک خانه یا راه اندازی یک کسب و کار از این تحلیل استفاده کنند. این مقاله علاوه بر ذکر اهمیت تحلیل سناریو، به شما کمک می کند تا خودتان تحلیل سناریو را انجام دهید.


فراهم کردن مقدمات تحلیل سناریو


هنگام انجام تحلیل سناریو، مدیران و رؤسای یک شرکت، باید وضعیت آینده کسب و کار، صنعت و اقتصاد را تشریح نمایند. این وضعیت های آینده، منجر به تهیه سناریوهای مجزایی خواهد شد که حاوی مفروضاتی نظیر قیمت محصولات، معیارهای مشتری، هزینه های عملیاتی، تورم، نرخ بهره و دیگر عوامل کسب و کار است.
مدیران معمولا با 3 سناریوی اولیه کار خود را شروع می کنند:


• سناریوی پایه: این سناریو، یک سناریوی متوسط بر اساس مفروضات مدیریت است. به عنوان مثال، هنگام محاسبه ارزش خالص فعلی، نرخ هایی که احتمالا مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از نرخ تخفیف، نرخ رشد نقدینگی یا نرخ مالیات.


• بدترین سناریو: در این سناریو، نتیجه جدی و شدیدی که ممکن است در یک وضعیت خاص رخ دهد، ذکر می شود. به عنوان مثال، هنگام محاسبه ارزش خالص فعلی، بدترین حالت، داشتن بالاترین نرخ تخفیف و نرخ مالیات و کاهش نرخ رشد نقدینگی احتمالی است.


• بهترین سناریو: این یک سناریوی ایده آل است و معمولا توسط مدیریت و به منظور دستیابی به اهداف تهیه می شود. به عنوان مثال، هنگام محاسبه ارزش خالص فعلی، بهترین حالتف داشتن حداقل نرخ تخفیف ممکن و کمترین نرخ مالیات و بالاترین نرخ رشد احتمالی است.

 

طرح کسب و کار(Business Plan)


مراحل انجام تحلیل سناریو در مدل سازی مالی


تهیه سناریو برای مدل مالی، یک اقدام مهم برای کمک به رفع بلاتکلیفی و نااطمینانی است. در زیر تصویری از سناریوهایی که در دوره آموزشی مدل سازی سناریو و حساسیت درCFI ساخته شده است را مشاهده می کنید.
مراحل انجام تحلیل سناریو عبارتست از:


1. فهرستی از مفروضات لازم برای تهیه سناریوها بسازید
2. فهرست ایجاد شده در مرحله قبل را برای تمامی سناریوهای مورد نظر خود کپی کنید
3. تمام جزئیات هر سناریو را ذکر کنید
4. اطمینان حاصل کنید که طرح بندی هر سه سناریو یکسان باشد
5. یک بخش جدید تحت عنوان "سناریوی زنده یا دایر (Live Scenario)" ایجاد کنید.
6. از تابع CHOOSE در اکسل برای جابجایی بین سناریوهای انتخاب شده (با تابع OFFSET) استفاده کنید.
7. شماره "سناریوی زنده یا دایر" را مستقیما به مدل مالی ارتباط دهید (لینک ایجاد کنید).


تحلیل سناریو

مزایای انجام تحلیل سناریو چیست؟


مدیران و سرمایه گذاران به چندین دلیل تحلیل سناریو را انجام می دهند. پیش بینی آینده یک کسب و کار، بسیار مخاطره آمیز است، بنابراین باید در کشف موارد مختلفی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتند، محتاطانه عمل نمود.
مزایای کلیدی تحلیل سناریو عبارتست از:


• برنامه ریزی آینده: هنگام برنامه ریزی برای سرمایه گذاری های آینده، تصویری از بازده مورد انتظار و ریسک های احتمالی به سرمایه گذاران آینده، ارائه می شود. هدف از هر گونه سرمایه گذاری در کسب و کار، افزایش درآمد در طول زمان است و بهترین کار، استفاده از محاسبات مبتنی بر درک حقایق وضعیت در هنگام تصمیم به سرمایه گذاری در مجموعه کسب و کار است.


• پیشگیرانه بودن: شرکت ها می توانند از طریق تجزیه و تحلیل رویدادها و شرایطی که ممکن است منجر به نتایج نامطلوب شوند، زیان های احتمالی ناشی از عوامل غیرقابل کنترل را کاهش دهند و از وقوع بدترین سناریو جلوگیری کنند. همانطور که می دانید، پیشگیری بهتر از آن است که مشکل به وجود آید و سپس نسبت به آن واکنش نشان دهیم.


• اجتناب از ریسک و شکست: برای جلوگیری از اخذ تصمیم های ضعیف و نادرست درباره سرمایه گذاری، تجزیه و تحلیل سناریو به صاحبان کسب و کار و یا سرمایه گذاران این امکان را می دهد که چشم انداز سرمایه گذاری را ارزیابی کنند. این کار، بهترین و بدترین احتمالات را بررسی می کند تا سرمایه گذاران بتوانند یک تصمیم کاملا آگاهانه بگیرند.


• طرح ریزی زیان و بازده سرمایه گذاری: تجزیه و تحلیل، امکان استفاده از ابزارهای مختلف برای محاسبه ارزش ها یا سود و زیان بالقوه سرمایه گذاری را فراهم می کند. تحلیل سناریو، اطلاعات دقیق و قابل اندازه گیری را ارائه می دهد که سرمایه گذاران می توانند بر مبنای آن، رویکردی را برای کسب بهترین نتایج اتخاذ نمایند.

 

تحلیل سناریو چیست؟


نقاط ضعف تحلیل سناریو چیست؟


تحلیل سناریو، یک فرآیند سخت و وقت گیر است که نیاز به مهارت و تخصص زیاد دارد. با توجه به دشواری پیش بینی دقیق همان چیزی که در آینده اتفاق می افتد، نتیجه واقعی ممکن است کاملا غیر منتظره باشد و در مدل سازی مالی پیش بینی نشده باشد.


پیش بینی همه سناریوهای ممکن و تعیین احتمال وقوع آنها بسیار دشوار است. سرمایه گذاران باید درک کنند که ریسک هایی نیز مرتبط با نتایج وجود دارد و آنها باید امکان وقوع یک ریسک خاص و تحمل کردن آن را نیز در نظر بگیرند تا بتوانند هدف را دنبال کنند.

 

 

منبع : corporatefinanceinstitute.com

ترجمه شده در موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد.

 

برچسب ها :

نظرتان را ثبت کنید